Svenska
Här hittar du lektioner i ämnet svenska som kan utveckla dina elevers digitala kompetens.
-
Samtycke och kontakter på nätet
Lektionen ger en introduktion till samtycke på nätet.
Passar undervisning i Samhällsorienterande ämnen, Svenska och Biologi.
-
Om nätmobbning
Lektionen handlar om nättrakasserier.
Passar undervisning i Samhällsorienterande ämnen och Svenska.
-
Om källtillit | åk 4–6
Lektionen handlar om källtillit och om avsändarens betydelse för budskapet.
Passar undervisning i Samhällsorienterande ämnen och Svenska.
-
Hur ger du samtycke på nätet?
Lektionen ger eleverna möjlighet att reflektera kring vad samtycke är online.
Passar undervisning i Bild, Värdegrund, Biologi, Samhällsorienterande ämnen och Svenska.
-
Välja källa: använd källkritiska frågor
Lektionen handlar om att ställa källkritiska frågor.
Passar undervisning i Samhällsorienterande ämnen och Svenska.
-
När AI får fel data
Lektionen handlar om när AI används för att fatta beslut och det blir fel.
Passar undervisning i Samhällsorienterande ämnen, Svenska och Teknik.
-
Bild som medel för att övertyga
Lektionen handlar om bild som medel för att påverka och övertyga.
Passar undervisning i Samhällsorienterande ämnen, Svenska och Bild.
-
Artig AI, duktiga drönare och tjusiga chatbots
Lektionen vill synliggöra den digitala vardagen.
Passar undervisning i Samhällsorienterande ämnen, Svenska och Teknik.
-
Sökkritik – testa Google
Lektionen handlar om sökkritik och sökmotorn Google.
Passar undervisning i Teknik, Samhällsorienterande ämnen och Svenska.
-
Om källtillit | åk F–3
Lektionen handlar om källtillit, om att förstå varför man litar på vissa källor men inte på andra.
Passar undervisning i Samhällsorienterande ämnen, Svenska och Bild.
-
Får jag använda bilden?
Lektionen handlar om upphovsrätt för bilder.
Passar undervisning i Samhällsorienterande ämnen, Svenska och Bild.
-
När ska du vara källkritisk?
Lektionen låter eleverna tillämpa ett källkritiskt förhållningssätt.
Passar undervisning i Samhällsorienterande ämnen och Svenska.
-
Om källtillit | åk 7–9
Lektionen är en introduktion till källtillit; vilka källor litar vi på och varför?
Passar undervisning i Samhällsorienterande ämnen och Svenska.
-
Debattera kontroll och filter
Lektionen handlar om att diskutera och ta ställning till olika verktyg som används för att skapa trygghet och säkerhet på nätet.
Passar undervisning i Samhällsorienterande ämnen och Svenska.
-
Sant eller falskt - källkritik
Lektionen handlar om källkritik och att värdera information.
Passar undervisning i Samhällsorienterande ämnen, Svenska och Bild.
-
Undersök Wikipedia som källa
Lektionen handlar om att undersöka webbplatsen Wikipedia.
Passar undervisning i Samhällsorienterande ämnen och Svenska.
-
Källkritisk granska - Wikipedia-artikel
Lektionen handlar om att göra en källkritisk granskning av artiklar på Wikipedia.
Passar undervisning i Samhällsorienterande ämnen och Svenska.
-
Känsliga uppgifter och integritet
En introduktion till begreppet integritet; om rätten att själv bestämma med vem och hur man vill dela sin information.
Passar undervisning i Samhällsorienterande ämnen och Svenska.
-
Reflektera kring digitala identiteter
Lektionen handlar om att ha ett kritisk förhållningssätt till okända avsändare på internet.
Passar undervisning i Samhällsorienterande ämnen, Svenska och Bild.
-
Börja programmera - vad är en dator? | 1 av 6
Lektionen är en introduktion till att förstå vad en dator är.
Passar undervisning i Matematik och Svenska.
-
Börja programmera - skapa instruktioner | 2 av 6
Lektionen handlar om att göra en instruktion.
Passar undervisning i Matematik, Svenska och Teknik.
-
Börja programmera - loopar | 3 av 6
Lektionen handlar om att konstruera och beskriva stegvisa instruktioner.
Passar undervisning i Svenska, Teknik och Matematik.
-
Börja programmera - symboler | 4 av 6
Lektionen handlar om att skriva instruktioner för programmering.
Passar undervisning i Matematik, Svenska och Teknik.
-
Börja programmera - felsök | 5 av 6
Lektionen handlar om att öva på att hitta fel i programmering.
Passar undervisning i Matematik, Svenska och Teknik.
-
Börja programmera - sammanfatta begreppen | 6 av 6
Lektionen repeterar och sammanfattar några centrala begrepp inom programmering.
Passar undervisning i Svenska och Teknik.
-
Granska digitala identiteter – vem är vem på internet?
Lektionen handlar om risker förknippade med internet och digital kommunikation; om nätfiske, grooming och falska identiteter.
Passar undervisning i Bild, Samhällsorienterande ämnen och Svenska.
-
Reflektera kring digital vänskap
Lektionen handlar om normer och värderingar kring vänskap på nätet.
Passar undervisning i Samhällsorienterande ämnen, Svenska och Bild.
-
Vänner på nätet
Lektionen handlar om social interaktion på internet; om att vara en schysst kompis på nätet.
Passar undervisning i Samhällsorienterande ämnen och Svenska.
-
Vad sprids på nätet?
Lektionen handlar om ansvarsfull användning av digitala medier.
Passar undervisning i Samhällsorienterande ämnen, Svenska och Bild.
-
Hur fungerar digitala källor?
Lektionen handlar om hur enkelt en digital källa kan ändras och på så sätt få en helt annan betydelse.
Passar undervisning i Samhällsorienterande ämnen och Svenska.
-
Reflektera kring hur språket förändras av digitaliseringen
Lektionen handlar om emojis och digitaliseringens påverkan på språket.
Passar undervisning i Samhällsorienterande ämnen och Svenska.
-
Vilka bilder får synas?
Lektionen handlar om hur normer påverkar vilka bilder vi ser i digitala medier.
Passar undervisning i Samhällsorienterande ämnen, Svenska och Bild.