Lektionen handlar om att göra en instruktion.
Arbeta på egen hand med arbetsbladet. Använd pilar för att göra instruktioner som får robothunden att hitta till benet.
Du kan ladda ner arbetsbladet här.
Läs texten om regler för en algoritm högt tillsammans.
En algoritm måste vara:
Skriv en algoritm
Om du ska skriva en algoritm för att få "Olle" att hämta en penna. Då skriver du kanske så här:
Om du glömmer något eller ger instruktionen i fel ordning fungerar den inte och uppgiften blir inte utförd.
Syftet med lektionen är att ge en förståelse hur entydiga instruktioner kan skapas, hur man följer dem för att kunna programmera.
Lektionen är en introduktion till programmering. Introducera begreppen programmering, algoritm och datalogiskt tänkande. Visa på tavlan hur det fungerar med pilar och väderstreck för att gå åt olika håll. När du är säker på att alla har förstått går du vidare och börjar arbeta med pappersmaterialet där eleverna ska klippa ut pilar och limma i rätt ordning. Avsluta med att sammanfatta och repetera de nya begreppen. Pröva gärna att befästa begreppen med strukturen "Fråga, fråga, byt" för kooperativt lärande.
Ta med papper, pennor eller kritor så att eleverna kan rita.
Skolan ska bidra till att eleverna utvecklar förståelse för hur digitaliseringen påverkar individen och samhällets utveckling. Alla elever ska ges möjlighet att utveckla sin förmåga att använda digital teknik. De ska även ges möjlighet att utveckla ett kritiskt och ansvarsfullt förhållningssätt till digital teknik, för att kunna se möjligheter och förstå risker samt kunna värdera information.
Undervisningen ska behandla följande centrala innehåll.
Matematiska resonemang och uttrycksformer
Natur, teknik och samhälle
Algebra
Arbetssätt för utveckling av tekniska lösningar
Berättande texter och sakprosatexter
Friluftsliv och utevistelse
Klicka på den lektionsdel som du vill spara till Google Classroom:
Klicka på den lektionsdel som du vill dela till Microsoft Teams:
Eller installera vår Microsoft Teams app