Digitala lektioner är en satsning från Internetstiftelsen, vars syfte är att bidra med en öppen digital lärresurs för att möta alla de läroplansändringar som skedde i och med att läroplanen uppdaterades 1 juli 2018. Fokus är på skrivningarna kring digital kompetens i läroplanen. Internetstiftelsen satsar även på flera olika former av fortbildningsinsatser för lärare, läs mer om dessa här.
Internetstiftelsen har i arbetet med digitala lektioner tagit avstamp i de fyra aspekter av digital kompetens som Skolverket anger. Skolverket menar att digital kompetens handlar om att:
1. Förstå hur digitaliseringen påverkar individ och samhälle.
2. Kunna använda och förstå digital teknik.
3. Kunna förhålla sig till medier och information på ett kritiskt och ansvarsfullt sätt.
4. Kunna lösa problem och omsätta idéer i handling på ett kreativt sätt.
Digitala lektioners mål är att ge möjligheter för lärare att utveckla alla elevers digitala kompetens i skolan.
Digitala lektioner är en kostnadsfri lärresurs från Internetstiftelsen med lektioner och material som täcker allt som rör digital kompetens och programmering i grundskolan. Internetstiftelsen är en oberoende, affärsdriven och allmännyttig organisation. Vi verkar för ett internet som bidrar positivt till människan och samhället. Vi ansvarar för internets svenska toppdomän .se och sköter drift och administration av toppdomänen .nu. Intäkterna från affärsverksamheten finansierar en rad satsningar i syfte att möjliggöra att människor kan nyttja internet på bästa sätt, och stimulera kunskapsdelning och innovation med inriktning på internet.
Internetstiftelsen har skapat digitala lektioner för lärare, pedagoger och skolbibliotekarier i svenska grundskolan för att stödja dem i arbetet med att stärka elevers digitala kompetens. Digitala lektioner är en del av Internetstiftelsens arbete för att stödja skolans arbete med de läroplansändringarna som skedde 1 juli 2018.
Digitala lektioner är en öppen digital lärresurs som är gratis. Syftet med Digitala lektioner är att presentera lektioner som stärker elevers digitala kompetens. Allt innehåll är fritt att ladda ner, bearbeta och använda, för alla i skolan och utanför. Du kan ladda ner alla lektioner till din Google Drive och dela övningar i Google Classroom. Du kan även ladda ner lektionerna som pdf:er.
På Digitala lektioner finns det möjlighet att spara och ladda ner materialet. Du får ladda ner allt material gratis och sedan fritt bearbeta det eftersom resursen är en öppen lärresurs skapad för skolan.
På Digitala lektioner kan du antingen spara hela lektioner eller delar av dem. Väljer du att spara hela lektioner kan det göras som pdf eller på Google docs. Du kan också spara alla lektionsdelar till ditt Google Classroom och göra uppgifter för eleverna.
När du använder funktionen för Google Classroom ber Google dig att ge Digitala lektioner tillstånd att spara ner innehåll till ditt Google-konto. Du måste ge Internetstiftelsen rätten att hantera data kopplat till ditt Google-konto. Dessa skrivningar kan upplevas som omfattande men krävs för att underlätta för dig som lärare. Spara-funktionen får tillstånd att göra det som läraren annars skulle ha gjort manuellt, det vill säga skapa filer i Classroom och sedan lägga uppgifter som ”Sparade inlägg”, alltså utkast.
Här följer förklaringar av vad spara-funktionen gör, tillsammans med Googles benämningar:
Spara-funktionen är byggd med Javascript och varken hanterar eller lagrar någonting på Internetstiftelsens servrar. Istället sker allt i användarens webbläsare. Internetstiftelsen har inget register över användare av Digitala lektioner och därför behövs inget personuppgiftsbiträdesavtal mellan skolan och Internetstiftelsen. Hör gärna av dig med frågor och synpunkter kring detta.
När du använder Digitala lektioners spara-funktion sparar du ner lektionens innehåll och kan därefter fritt bearbeta och dela den på skolans lärplattform. Har du önskemål om att kunna spara i andra format? Kontakta oss via mejl.
Om du klickar på dela-rutan kan du dela lektionen med kollegor eller andra via sociala medier.
Vi har ännu inte hunnit implementera den funktionen men jobbar på integrationen mot Microsoft Teams och hoppas kunna lansera det under 2019. Om ni använder Microsoft Teams på din skola får du gärna mejla oss input till info@digitalalektioner.se.
Internetstiftelsen är en oberoende, affärsdriven och allmännyttig organisation som verkar för ett internet som bidrar positivt till människan och samhället. Vi ansvarar för internets svenska toppdomän .se och sköter drift och administration av toppdomänen .nu. Intäkterna från affärsverksamheten finansierar en rad satsningar i syfte att möjliggöra att människor kan nyttja internet på bästa sätt, och stimulera kunskapsdelning och innovation med inriktning på internet. Syftet med Digitala lektioner är att främja elevers digitala kompetens och stödja lärare i deras arbete.
Vi tar tacksamt emot tips på lektioner och lektionsmaterial. Kontakta oss då via mejl.
Ja, skriv upp dig för vårt nyhetsbrev för våra skolsatsningar här så får du information om nya lektioner, utbildningar och alla andra kostnadsfria satsningar vi gör för lärare först av alla!
Vi har tagit fram lektioner som täcker förändringen av läroplanen för årskurs 1-9 per den 1 juli 2018. Under våren 2019 startade vi även ett arbete med att märka upp lämpliga övningar kring digital källkritik som du som gymnasielärare kan använda för att stärka dina elevers kunskaper. Vi har inte tagit fram lektioner specifikt riktade mot förskolan men i och med att Digitala lektioner är en öppen lärresurs så är det fritt fram att bearbeta lektionerna för lågstadiet och anpassa dem så att de passar för förskolan.
Allt material på Digitala lektioner är tillgängligt under en öppen och fri Creative Commons licens – Erkännande PåSammaVillkor 4.0, vilket innebär att du fritt får ladda ner, bearbeta och sprida materialet. Det enda du behöver göra om du väljer att sprida dina bearbetningar är att berätta att du använt material från Digitala lektioner. Anledningen till att materialet på Digitala lektioner är öppet och fritt är för att alla elever i skolan ska få möjlighet att utveckla djupare digitala kunskaper.
Internetstiftelsen samlar in dessa uppgifter (namn, e-post, skola, befattning och ort) för att vi ska veta vilka kommuner som kommit i kontakt med Digitala lektioner. Användningen av tjänsten är gratis, och vi berättar gärna om när nyheter kommer, men för att vi ska kunna rikta vårt arbete med att sprida digital kompetens rätt, mot de som inte känner till Digitala lektioner, behöver vi veta vilka vi når. Här kan du läsa integritetspolicyn för Digitala lektioner.
GDPR syftar till att stärka skyddet för fysiska personer vid behandling av personuppgifter (till exempel IP-adresser). Att personuppgifter samlas in innebär dock inte nödvändigtvis att GDPR inte efterlevs. GDPR anger bland annat att personuppgifter får behandlas under förutsättning att det finns en rättslig grund för behandlingen (till exempel samtycke) och att behandlingen iakttar vissa principer (till exempel principen att så få personuppgifter som möjligt ska samlas in för att uppnå ändamålet). Personuppgifter får därför samlas in och behandlas, under förutsättning att behandlingen uppfyller kraven i GDPR. Internetstiftelsen anser att det är viktigt att GDPR efterlevs, då reglerna ska stärka skyddet för fysiska personers personuppgifter.
Scratch servrar ligger utanför EU och genom sin tjänst samlas personuppgifter in precis som på vanliga webbplatser. Har du inte ett konto, eller inte loggar in för att använda Scratch, är användningen som att besöka vilken webbadress som helt på nätet. Och då kan du använda tjänsten för att programmera. Du kan använda Scratch utan att ha ett konto, och spara dina projekt lokalt på datorn eller på ett externa minnen (usb-minnen). För mer information om Scratch behandling av personuppgifter, hänvisar vi dig dock till att kontakta Scratch.