- Vad är en dator?
- Datalogiskt tänkande - vad kan det vara?
- Kan en dator tänka?
- Vad tror du det är att tänka datalogiskt?
Lektionen är en introduktion till att förstå vad en dator är.
Arbeta med frågorna. Fundera lite själv först sedan kan ni prata om frågorna i grupp.
Ta fram papper och penna.
Visa din teckning och berätta hur en dator fungerar.
Syftet med lektionen är att ge en förståelse för vad en dator är och hur den fungerar.
Lektionen är en introduktion till programmering. Inled med en genomgång där du tillsammans med eleverna pratar om hur de tror att den dator fungerar. Låt eleverna visa hur de tänker genom att göra en teckning. Låt dem gärna visa/rita hur de tror att en dator fungerar. Ta sedan det samtalet till vad programmering är.
Ta med papper, pennor eller kritor så att eleverna kan rita.
Skolan ska bidra till att eleverna utvecklar förståelse för hur digitaliseringen påverkar individen och samhällets utveckling. Alla elever ska ges möjlighet att utveckla sin förmåga att använda digital teknik. De ska även ges möjlighet att utveckla ett kritiskt och ansvarsfullt förhållningssätt till digital teknik, för att kunna se möjligheter och förstå risker samt kunna värdera information.
Undervisningen ska behandla följande centrala innehåll.
Matematiska resonemang och uttrycksformer
Natur, teknik och samhälle
Algebra
Arbetssätt för utveckling av tekniska lösningar
Berättande texter och sakprosatexter
Friluftsliv och utevistelse
Klicka på den lektionsdel som du vill spara till Google Classroom:
Klicka på den lektionsdel som du vill dela till Microsoft Teams:
Eller installera vår Microsoft Teams app