.FILE 2G 3G 4G 5G
illustration av kamera och bilderna sociala medier
Introducera källkritik | åk 7-9

Bild som medel för att övertyga

Lektionen handlar om bild som medel för att påverka och övertyga.

Bilder som väckt diskussion

Fundera tillsammans! Försök att minnas bilder eller kampanjer i traditionell media eller på nätet som har väckt diskussion eller fått kritik. Det kan ha varit  på grund av att de har varit gjorda för att chockera, övertyga, propagera eller väcka starka känslor.

Vad är en fejkad bild?

Titta på bildserien. Arbeta två och två med frågorna som handlar om hur bilder kan användas för olika syften.

Grafisk bild av en mobilskärm, på skärmen syns ett inlägg med två personer som gör tummen upp.
Grafisk bild av en mobilskärm, på skärmen syns ett inlägg med två personer som gör tumme upp. Bredvid dem står två personer som grimaserar och gör tumme ner.
  1. Jämför de två bilderna med varandra. Vad berättar de?
  2. Är någon av bilderna falsk eller fejkad? Förklara hur du tänker.
  3. Om du hade läst en nyhet som berättade att "alla älskar" någonting och det sedan visade sig att det inte var sant - hur hade du reagerat då? Reagerar du på samma sätt om det är en bild som kommer med budskapet?
  4. Vilken av de två bilderna skulle du säga är:
    autentisk, visar den en verklig händelse
    representativ, visar den hur det var på platsen
    tendentiös, vill den som har valt bilden få den som ser den att tycka eller tänka något särskilt?

Välj perspektiv

Vilken vinkel eller vilket perspektiv en fotograf väljer kan göra stor skillnad för vad den som ser en bild uppfattar att den visar. Gör uppgifterna efter att ha tittat på bilderna i den här artikeln från danska tv-stationen TV2 DK.

  • Välj ett av bildparen i artikeln och skriv en kort notis eller längre bildtext till båda bilderna. Vinkla texten så att den stämmer med det bilden visar. Hitta på ett eget ämne - en händelse eller en nyhet - eller välj ett av följande förslag:
    • Så påverkades fredagshandeln av det vackra vädret
    • Så reagerar invånarna på smittspridningen
    • Inställda avgångar
    • Så märks prisraset
  • Kom överens med en eller flera klasskamrater om en plats eller ett objekt att fotografera. Bestäm var och en för sig vilken vinkel och vilket perspektiv ni vill ha. Ta oberoende av varandra några bilder var och jämför sedan resultatet. Diskutera om någon bild visar verkligheten bättre än någon annan.

Titta på omdiskuterade bilder

Under 2023 spred på sociala medier bilder av påven i en vit dunjacka. Dessa bilder visade sig vara AI-skapade och i samband med att bilderna spreds fördes ett samtal om bilder och tillit.

  1. Titta på bilderna på påven.
  2. Vad gör att du kanske är extra kritisk till den sortens bilder? Vilka skäl kan det finnas till att vi skapar bilder som den på påven? Och varför sprids bilder som de på påven "så lätt" på nätet?
  3. Läs artikeln "Påvens nya kläder var AI-generade" på Källkritiksbyråns sida och lär dig identifiera hur du kan avgöra om det är ett fotografi eller en AI-skapad bild.
  4. Spelar det någon roll om bilden är ”riktig” eller AI-skapad? Förklara och motivera!
  5. Är bilden på påven autentisk, visar den en verklig händelse?
  6. Är bilden på påven representativ, visar en riktig bild av påven?
  7. Är bilden tendentiös, vill den som har valt bilden få den som ser den att tycka eller tänka något särskilt?

Sammanfatta – skriv en lathund

Skriv en lathund/guide som förklarar hur bilder används för att vinkla händelser, genom vad bilden väljer att berätta eller inte.

Till lektionspaketet

För läraren

Se lärarinstruktioner

Syftet med lektionen

Syftet med lektionen är att bidra till kunskap om hur val av bild påverkar hur innehållet i ett budskap, till exempel en nyhet, uppfattas och värderas.

Förberedelse

Stötta elevernas samtal genom att uppmuntra dem att använda ord och begrepp som: vinklade bilder, perspektiv, propaganda, utesluta, urval, mediebild. Om eleverna inte själva kommer på några exempel på bilder som väckt debatt finns det några exempel i lektionen Granska bilder.

Genomförande

Låt eleverna genomföra lektionen i par eller mindre grupper. Bryt då och då för gemensam sammanfattning av vad eleverna har samtalat om. Målet är att väcka elevernas tankar kring hur en bild kan förstärka, vinkla eller förminska i ett budskap.

Se läroplanskoppling

Skolans uppdrag

Skolan ska bidra till att eleverna utvecklar förståelse för hur digitaliseringen påverkar individen och samhällets utveckling. Alla elever ska ges möjlighet att utveckla sin förmåga att använda digital teknik. De ska även ges möjlighet att utveckla ett kritiskt och ansvarsfullt förhållningssätt till digital teknik, för att kunna se möjligheter och förstå risker samt kunna värdera information.

Centralt innehåll i samhällskunskap (årskurs 7 - 9)

Information och kommunikation
- Hur media produceras, distribueras och konsumeras samt vilka möjligheter och svårigheter det kan innebära för mediernas roll i ett demokratiskt samhälle.
- Nyhetsvärdering och hur den kan påverka människors bilder av omvärlden. Hur individer och grupper framställs i media, till exempel utifrån kön och etnicitet, och hur detta kan påverka normbildning och värderingar.

Granskning av samhällsfrågor
- Lokala, nationella och globala samhällsfrågor och olika perspektiv på dessa.
- Kritisk granskning av information, ståndpunkter och argument som rör samhällsfrågor
i såväl digitala medier som i andra typer av källor.

Centralt innehåll i bild (årskurs 7 - 9)

Bildframställning
- Framställning av berättande, informativa och samhällsorienterande bilder om frågor som är angelägna för eleverna.
- Kombinationer av bild, ljud, objekt och text i eget bildskapande.
- Digitalt skapande och digital bearbetning av fotografier, rörlig bild och andra typer av bilder.
- Rättigheter och skyldigheter samt etiska frågeställningar vid användning och spridning av bilder. Eventuella konflikter mellan yttrandefrihet och integritet vid användning och spridning av bilder.

Bildanalys
- Samtida konst- och dokumentärbilder samt konst och arkitektur från olika tider och kulturer. Hur bilderna och verken är utformade och vilka budskap de förmedlar.
- Mediebilders utformning och påverkan och hur dessa bilder kan tolkas och kritiskt granskas.
- Bilder som behandlar identitet och maktrelationer, till exempel sexualitet, etnicitet och kön. Hur dessa bilder gestaltas och konstrueras.
- Hur bilder kan kopplas till egna erfarenheter och företeelser i elevernas visuella kulturer. Ord och begrepp för att kunna läsa, skriva och samtala om bilders innehåll, uttryck och funktioner.

Centralt innehåll i svenska (årskurs 7 - 9)

Texter
- Texter i digitala miljöer samt andra texter som kombinerar ord, bild och ljud. Språkliga och dramaturgiska komponenter samt hur uttrycken kan samspela med varandra, till exempel i filmiskt berättande, teaterföreställningar och webbtexter.

Språkbruk
- Skillnader i språkanvändning beroende på syfte, mottagare och sammanhang. Språkets betydelse för att utöva inflytande.
- Språkbruk, yttrandefrihet och integritet i digitala och andra medier och i olika sammanhang.

Informationssökning och källkritik
- Informationssökning på bibliotek och på internet, i böcker och massmedier samt genom intervjuer.
- Hur man refererar, citerar och gör källhänvisningar, även referenser till digitala medier.
- Hur man sovrar i en stor informationsmängd och prövar källors tillförlitlighet med ett källkritiskt förhållningssätt.

Dela lektionen

Spara som PDF

Google Classroom

Google Drive

Microsoft Teams

Eller installera vårMicrosoft Teams app

Så fungerar spara-funktionen

false
-