- Titta på bilden och beskriv mönstret av former? Skriv ner det: kvadrat, cirkel, cirkel, triangel och så vidare.
- Hur många gånger måste du skriva cirkel för att beskriva hela mönstret?
- Kan du skriva det på ett enklare sätt?
Lektionen handlar om att konstruera och beskriva stegvisa instruktioner.
Arbeta i par med arbetsbladet. Här kan du ladda ner bilden som pdf.
Arbeta i par och rita varsitt mönster.
Sammanfatta det du gjort och använd orden.
Syftet med lektionen är att beskriva stegvisa instruktioner för programmering.
Lektion om loopar passar bra som fortsättning på lektionen Grunderna i programmering - skapa instruktioner (lektion 1 av 5).
Materialet består av tre delar. Första delen visar skillnaden mellan att skriva ut ett mönster som det är eller med hjälp av en loop. I andra delen tillämpar eleverna kunskapen genom att göra egna mönster och skapa en loop. Eleverna återskapar sedan varandras mönster med hjälp av instruktionen i loopen. Avsluta med att sammanfatta: Vad är en loop? Hur använder man loopar när man programmerar?
Skolan ska bidra till att eleverna utvecklar förståelse för hur digitaliseringen påverkar individen och samhällets utveckling. Alla elever ska ges möjlighet att utveckla sin förmåga att använda digital teknik. De ska även ges möjlighet att utveckla ett kritiskt och ansvarsfullt förhållningssätt till digital teknik, för att kunna se möjligheter och förstå risker samt kunna värdera information.
Undervisningen ska behandla följande centrala innehåll.
Matematiska resonemang och uttrycksformer
Natur, teknik och samhälle
Algebra
Arbetssätt för utveckling av tekniska lösningar
Berättande texter och sakprosatexter
Friluftsliv och utevistelse
Klicka på den lektionsdel som du vill spara till Google Classroom:
Klicka på den lektionsdel som du vill dela till Microsoft Teams:
Eller installera vår Microsoft Teams app