Om nätmobbning | 1 av 2

Lektionen handlar om nättrakasserier.

Lektionsförfattare: Filippa Mannerheim

Se lärarinstruktioner

Lektionens syfte

Syftet med den här lektionen är att prata om mobbning på nätet samt att synliggöra de regler och normer som finns på nätet.

Förberedelser

I arbetet med nätmobbning är det viktigt att utgå från den likabehandlingsplan som finns i skolan. Inför den här lektionen är det viktigt att du som lärare har förberett dig så att du är säker på hur er skola arbetar med att förebygga mobbning. Du bör kunna ge exempel på skolans arbete med att förebygga mobbning utifrån er likabehandlingsplan.

Genomförande

Lektionen innehåller en film om facerape och en om nätmobbning som ni tittar på gemensamt och som eleverna sedan bearbetar med stöd av frågor. Låt gärna eleverna besvara frågorna enskilt eller i mindre grupper först och ha sedan ett sammanfattande samtal i helklass för att fånga upp elevernas funderingar och reflektioner.

Lektionsdel 3 handlar om ett hatkonto på Instagram och är hämtad från Hans Kullins blogg ”Sociala medier” – Mobbningen av unga fortsätter på Instagram. Som avslutning på lektionen kan ni gemensamt gå igenom vad eleverna ska tänka på om de själva blir utsatta för näthat.

Se läroplanskoppling

Skolans uppdrag

Skolan ska bidra till att eleverna utvecklar förståelse för hur digitaliseringen påverkar individen och samhällets utveckling. Alla elever ska ges möjlighet att utveckla sin förmåga att använda digital teknik. De ska även ges möjlighet att utveckla ett kritiskt och ansvarsfullt förhållningssätt till digital teknik, för att kunna se möjligheter och förstå risker samt kunna värdera information. Utbildningen ska därigenom ge eleverna förutsättningar att utveckla digital kompetens och ett förhållningssätt som främjar entreprenörskap.

Centralt innehåll i ämnet samhällskunskap (årskurs 4-6)

Information och kommunikation

  • Hur man agerar ansvarsfullt vid användning av digitala och andra medier utifrån sociala, etiska och rättsliga aspekter.

Rättigheter och rättsskipning

  • De mänskliga rättigheterna, deras innebörd och betydelse, inklusive barnets rättigheter i enlighet med barnkonventionen.

Centralt innehåll i ämnet samhällskunskap (årskurs 7-9)

Information och kommunikation

  • Möjligheter och risker förknippade med internet och digital kommunikation via elektroniska medier samt hur man agerar ansvarsfullt vid användning av digitala och andra medier utifrån sociala, etiska och rättsliga aspekter.

Rättigheter och rättsskipning

  • Demokratiska fri- och rättigheter samt skyldigheter för medborgare i demokratiska samhällen. Etiska och demokratiska dilemman som hänger samman med demokratiska rättigheter och skyldigheter, till exempel gränsen mellan yttrandefrihet och kränkningar i sociala medier.

Centralt innehåll i ämnet svenska (årskurs 4-6)

Språkbruk

  • Skillnader i språkanvändning beroende på vem man skriver till och med vilket syfte, till exempel skillnader mellan att skriva ett personligt sms, ett inlägg i sociala medier och att skriva en faktatext.
  • Ansvarsfullt agerande vid kommunikation i digitala och andra medier och i olika sammanhang.

Centralt innehåll i ämnet svenska (årskurs 7-9)

Språkbruk

  • Etiska och moraliska aspekter på språkbruk, yttrandefrihet och integritet i digitala och andra olika medier och i olika sammanhang.

Lektionen

Visa i klassrumsläge

1 Lektionsdel 1:

Diskutera en kortfilm om facerape

Instruktioner

Se kortfilmen och arbeta med frågorna.

Sara glömmer att logga ut från Facebook och Anton facerapar henne. Då börjar fler och fler skriva elaka kommentarer till Sara. Det som var tänkt att vara ett skämt blir istället till en obehaglig situation som Anton inte vet hur han ska ta sig ur.

  1. Vems är ansvaret för att det blev som det blev? Saras, Antons eller klasskamraternas? Motivera.
  2. Kan facerape vara kul utan att vara elakt?
  3. När går en facerape över gränsen?
  4. Vad tycker du att Anton ska göra nu?
2 Lektionsdel 2:

En helt vanlig vecka på nätet

Instruktioner

Läs texten från ett hatkonto på Instagram och svara på frågorna.

Källa: Ett hatkonto på Instagram. Hämtad från Hans Kullins blogg ”Sociala medier”, Mobbningen av unga fortsätter på Instagram.

  • Hur tror ni den person som blir utsatt för hatkontot känner sig?
  • Hur kan en person få för sig att skapa ett sådan här hatkonto, tror du?
  • Vad tycker du man ska göra om man blir utsatt?
  • Vad kan man göra som åskådare?
3 Lektionsdel 3:

Om du själv råkar ut för något

Instruktioner

Läs igenom tipsen om vad du ska tänka på om du själv råkar ut för hat eller kränkning på nätet.

  • Dokumentera! Gör en skärmdump, spara bilderna eller sms:et. Konkreta bevis gör det lättare att ställa de skyldiga till svars.
  • Tala med någon vuxen – dina föräldrar och/eller lärare eller någon annan du har förtroende för.
  • Om kränkningarna spridits – be om hjälp att få bort dem från nätet.
  • Anmäl eller rapportera kränkande innehåll som skräppost eller olämpligt innehåll.
  • Blockera de användare och konton som hatar, hotar eller kränker.
  • Polisanmäl – du behöver inte själv vara utsatt för att anmäla.
4 Lektionsdel 4:

Nästa lektion

Instruktioner

Fortsätt arbetet med lektionen: Om nätmobbning | 2 av 2

illustration mobilanvändare och grupp av användare

Har du synpunkter på Digitala lektioner?

Hör av dig till oss! Vi tar gärna emot idéer till nya lektioner och tankar om hur tjänsten borde utformas.

Kontakta oss