Sorterat på relevans
Lektionen handlar om att lära sig programmera med verktyget Scratch.
Lektionen handlar om att repetera begrepp kring programmering.
Lektionen handlar om att skapa ett program för att rita en eller flera geometriska former.
Lektionen handlar om att simulera tärningskast och skapa en statistikapplikation genom att arbeta med modifiera algoritmer.
Funderar du på hur ni ska jobba med programmering i skolan? Digitala lektioner hjälper dig med färdiga, helt kostnadsfria lektioner i programmet Scratch.
Scratch servrar ligger utanför EU och samlar genom sin tjänst in personuppgifter precis som på vanliga webbplatser. Om du inte har ett konto eller loggar in för att använda Scratch är användningen av Scratch som att besöka vilken webbadress som helt på nätet och du kan använda tjänsten för att...
Lektioner med videoinstruktioner som gör det möjligt för eleverna att programmera och skapa ett enkelt spel i Scratch.
Lektioner som låter eleverna repetera och använda begrepp och moment från matematiken i arbetet med att programmera ett spel i Scratch.
Lektionen är en introduktion till att programmera med Scratch.
Lektionen handlar om att använda och förstå koordinatsystem med Scratch.
Lektionen handlar om att lära sig göra variabler med programmeringsverktyget Scratch.
Lektionen handlar om att lära sig programmera loopar och använda ljudeffekter med verktyget Scratch.
Lektionen handlar om att programmera Scratch och använda kloner.
Lektionen handlar om att lära sig använda meddelandefunktionen i Scratch.
Lektionen handlar om att programmera i Scratch och använda kloner.
Lektionen handlar om hur algoritmer kan användas för att skapa geometriska mönster.
Lektionen handlar om att lära sig göra animationer och ändra utseende i Scratch.
Lektionen handlar om att lära sig göra villkor och ta bort buggar i programmeringsverktyget Scratch.
Lektionen handlar om att programmera i Scratch med hjälp av koordinatsystem.
Lektionen handlar om hur algoritmer kan användas för att skapa geometriska mönster.
Lektionen handlar om att testa det spel som eleverna skapat i Scratch
Lektionen handlar om hur algoritmer kan användas för att skapa geometriska mönster.
Lektionen handlar om hur algoritmer kan användas för att skapa geometriska mönster.
Lektionen handlar om att använda programmeringskunskaper för att skapa ett enkelt multiplikationstest.
Lektionen handlar om att använda Scratch för att öva på multiplikationstabellen.
Lektionen handlar om att styra trafikljus i en korsning.
Lektionen handlar om att låta eleverna programmera algoritmer för att de ska lära sig styra tekniska system.
Lektionen handlar om att utveckla mattetest så det fungerar för alla multiplikationstabeller.
Lektionen handlar om att lära sig att styra tekniska system genom att skapa algoritmer.
Kristina Alexanderson möter Christer Sjöberg, lärare i matematik på mellanstadiet. Han har gått från att inte se nyttan med programmering till att jobba för att eleverna ska förstå hur kod styr vårt samhälle.
Lektionen handlar om att göra ett mattetest som fungerar för alla multiplikationstabeller.
Lektionen handlar om att låta eleverna programmera algoritmer för att de ska lära sig styra tekniska system.
Kristina Alexanderson möter Camilla Askebäck Diaz, mattelärare på högstadiet på Södermalmsskolan. Hon berättar hur hon jobbar för att eleverna ska börja förstå programmering genom kroppen.
Digitala lektioner är ett utmärkt verktyg för att arbeta med programmering, oavsett om ni gör det på distans eller i klassrummet. Digitala lektioner är byggd för att eleverna ska kunna arbeta i sin egen takt och gå från enklare instruktionsuppgifter till lite mer avancerad programmering där de till exempel bygger...
Introduktion i programmering för dina elever på mellanstadiet. Materialet finns i olika svårighetsgrader och har tagits fram av yrkesverksamma lärare.
När Martin Fernström lär ut programmering till elever i årskurs 6 vill han att de ska ha en tydlig målprodukt. En målprodukt kan till exempel vara ett spel. Produkten utvecklar de tillsammans genom att prova sig fram, testa för buggar och komma fram till åtgärder. Martin är själv intresserad av...
Lektionen handlar om felsökning i programmering.
Vad är Digitala lektioner, vad innehåller ett lektionspaket, kommer ni ta fram lektioner för gymnasiet och erbjuder ni någon typ av fortbildning? Få svar på vanliga frågor om Digitala lektioner.
Lektionen handlar om att göra en variabel i programmet för ett multiplikationstest.
Ann Ulfves, lågstadielärare, har gjort en serie lektioner om programmering för lågstadiet. Anna Eriksson, fritidspedagog som arbetar med digital kompetens tillsammans med elever, har gjort en lektionsserie kring grundläggande programmering. Boel Nygren, ämneslärare i svenska och redaktör för Digitala lektioner, har gjort lektioner kring digital kompetens. Camilla Askebäck Diaz, högstadielärare i matematik, har tagit...
Programmering i skolan behöver inte innebära att programmera i ett krångligt språk. Med Digitala lektioner kan du introducera ämnet på andra sätt!
Kristina Alexanderson möter Ann Ulfves, matte- och NO-lärare på Skapaskolan. Hon pratar om datalogiskt tänkande och hur hon arbetar med programmering med yngre elever. Ann Ulfves brukar låta sina elever börja med att programmera henne att bre en smörgås.
Digitala lektioner kring programmering för undervisning på lågstadiet, mellanstadiet och högstadiet. Här hittar du kostnadsfria lektioner både för programmering med respektive utan dator. Det finns lektioner för att programmera med olika programmeringsmiljöer, alltifrån blockprogrammering som Scratch till textprogrammering.
I den här lektionsserien bygger eleverna ett enkelt multiplikationstest med hjälp av Scratch.
Lektioner där eleverna lär sig att bygga en elektrisk krets för att kunna skapa ett digitalt dörrlarm med hjälp av programmering i Scratch eller Java Script.
Digitala lektioner är en kostnadsfri lektionsbank som du kan använda för att jobba med digital kompetens tillsammans med dina elever.
Genom att göra eleverna till digitala ledare har Utsäljeskolan i Huddinge lyckats få fler att tycka det är roligt med programmering – till och med lärarna. Lågstadieläraren Ingela Lindström uppmanar kollegor att våga börja och att ta hjälp av eleverna. – Vi har kört samma upplägg i två år nu...
Hos Digitala lektioner kan du introducera programmering med dans, arbetsblad eller låta eleverna jobba med lättförståelig blockprogrammering.
Sorterat på relevans
Lektionen handlar om att lära sig programmera med verktyget Scratch.
Lektionen handlar om att repetera begrepp kring programmering.
Lektionen handlar om att skapa ett program för att rita en eller flera geometriska former.
Lektionen handlar om att simulera tärningskast och skapa en statistikapplikation genom att arbeta med modifiera algoritmer.
Lektioner med videoinstruktioner som gör det möjligt för eleverna att programmera och skapa ett enkelt spel i Scratch.
Passar undervisning i Matematik och Teknik.
Lektioner som låter eleverna repetera och använda begrepp och moment från matematiken i arbetet med att programmera ett spel i Scratch.
Passar undervisning i Matematik och Teknik.
Lektionen är en introduktion till att programmera med Scratch.
Lektionen handlar om att använda och förstå koordinatsystem med Scratch.
Lektionen handlar om att lära sig göra variabler med programmeringsverktyget Scratch.
Lektionen handlar om att lära sig programmera loopar och använda ljudeffekter med verktyget Scratch.
Lektionen handlar om att programmera Scratch och använda kloner.
Lektionen handlar om att lära sig använda meddelandefunktionen i Scratch.
Lektionen handlar om att programmera i Scratch och använda kloner.
Lektionen handlar om hur algoritmer kan användas för att skapa geometriska mönster.
Lektionen handlar om att lära sig göra animationer och ändra utseende i Scratch.
Lektionen handlar om att lära sig göra villkor och ta bort buggar i programmeringsverktyget Scratch.
Lektionen handlar om att programmera i Scratch med hjälp av koordinatsystem.
Lektionen handlar om hur algoritmer kan användas för att skapa geometriska mönster.
Lektionen handlar om att testa det spel som eleverna skapat i Scratch
Lektionen handlar om hur algoritmer kan användas för att skapa geometriska mönster.
Lektionen handlar om hur algoritmer kan användas för att skapa geometriska mönster.
Lektionen handlar om att använda programmeringskunskaper för att skapa ett enkelt multiplikationstest.
Lektionen handlar om att använda Scratch för att öva på multiplikationstabellen.
Lektionen handlar om att styra trafikljus i en korsning.
Lektionen handlar om att låta eleverna programmera algoritmer för att de ska lära sig styra tekniska system.
Lektionen handlar om att utveckla mattetest så det fungerar för alla multiplikationstabeller.
Lektionen handlar om att lära sig att styra tekniska system genom att skapa algoritmer.
Lektionen handlar om att göra ett mattetest som fungerar för alla multiplikationstabeller.
Lektionen handlar om att låta eleverna programmera algoritmer för att de ska lära sig styra tekniska system.
Lektionen handlar om felsökning i programmering.
Lektionen handlar om att göra en variabel i programmet för ett multiplikationstest.
I den här lektionsserien bygger eleverna ett enkelt multiplikationstest med hjälp av Scratch.
Passar undervisning i Matematik.
Lektioner där eleverna lär sig att bygga en elektrisk krets för att kunna skapa ett digitalt dörrlarm med hjälp av programmering i Scratch eller Java Script.
Passar undervisning i Teknik.
Skriv upp dig och få nyheter, tips om utbildningar, event och andra kostnadsfria satsningar vi gör för lärare. Fyll i vilken årskurs du helst vill få mer tips om.
Skriv upp dig och få nyheter, tips om utbildningar, event och andra kostnadsfria satsningar vi gör för lärare. Fyll i vilken årskurs du helst vill få mer tips om.