.FILE 2G 3G 4G 5G

Sorterat på relevans

  • Lektion – Programmering | åk 4-6

    Så funkar Scratch | 2 av 7

    Lektionen handlar om att lära sig programmera med verktyget Scratch.

  • Lektion – Programmering | åk 4-6

    Gemenskapen kring Scratch | 7 av 7

    Lektionen handlar om att repetera begrepp kring programmering.

  • Lektion – Programmering | åk 4-6

    Gör och förstå geometriska figurer med Scratch

    Lektionen handlar om att skapa ett program för att rita en eller flera geometriska former.

  • Nyhet

    Programmera med Scratch i skolan

    Funderar du på hur ni ska jobba med programmering i skolan? Digitala lektioner hjälper dig med färdiga, helt kostnadsfria lektioner i programmet Scratch.

  • Frågor och svar

    Kan jag använda Scratch i skolan med hänsyn till GDPR?

    Scratch servrar ligger utanför EU och samlar genom sin tjänst in personuppgifter precis som på vanliga webbplatser. Om du inte har ett konto eller loggar in för att använda Scratch är användningen av Scratch som att besöka vilken webbadress som helt på nätet och du kan använda tjänsten för att...

  • Lektion – Programmering | åk 7-9

    Slump och statistik med Scratch

    Lektionen handlar om att simulera tärningskast och skapa en statistikapplikation genom att arbeta med modifiera algoritmer.

  • Lektion – Programmering | åk 4-6

    Introduktion | 1 av 7

    Lektionen är en introduktion till att programmera med Scratch.

  • Lektion – Programmering | åk 4-6

    Introduktion | 1 av 6

    Lektionen handlar om att använda och förstå koordinatsystem med Scratch.

  • Lektion – Programmering | åk 4-6

    Variabler och poängräkning | 4 av 7

    Lektionen handlar om att lära sig göra variabler med programmeringsverktyget Scratch.

  • Lektion – Programmering | åk 4-6

    Loopar och ljud | 3 av 7

    Lektionen handlar om att lära sig programmera loopar och använda ljudeffekter med verktyget Scratch.

  • Lektion – Programmering | åk 4-6

    Så funkar kloner | 3 av 6

    Lektionen handlar om att programmera Scratch och använda kloner.

  • Lektion – Programmering | åk 4-6

    Meddelande och game over | 5 av 6

    Lektionen handlar om att lära sig använda meddelandefunktionen i Scratch.

  • Lektion – Programmering | åk 4-6

    Mer om kloner | 4 av 6

    Lektionen handlar om att programmera i Scratch och använda kloner.

  • Lektion – Programmering | åk 7-9

    Talföljder och cirklar: Algoritmer, geometri och mönster | 2 av 4

    Lektionen handlar om hur algoritmer kan användas för att skapa geometriska mönster.

  • Lektion – Programmering | åk 4-6

    Bakgrunder och animation | 6 av 7

    Lektionen handlar om att lära sig göra animationer och ändra utseende i Scratch.

  • Lektion – Programmering | åk 4-6

    Villkor och buggar | 5 av 7

    Lektionen handlar om att lära sig göra villkor och ta bort buggar i programmeringsverktyget Scratch.

  • Lektion – Programmering | åk 4-6

    Styr en sprite med piltangenterna | 2 av 6

    Lektionen handlar om att programmera i Scratch med hjälp av koordinatsystem.

  • Lektion – Programmering | åk 7-9

    Pythagoras sats: Algoritmer, geometri och mönster | 3 av 4

    Lektionen handlar om hur algoritmer kan användas för att skapa geometriska mönster.

  • Lektion – Programmering | åk 4-6

    Villkorsstyrda krabbor och speltestning | del 6 av 6

    Lektionen handlar om att testa det spel som eleverna skapat i Scratch

  • Lektion – Programmering | åk 7-9

    Ett kalejdoskop: Algoritmer, geometri och mönster | 4 av 4

    Lektionen handlar om hur algoritmer kan användas för att skapa geometriska mönster.

  • Lektion – Programmering | åk 7-9

    Algoritmer, geometri och mönster | 1 av 4

    Lektionen handlar om hur algoritmer kan användas för att skapa geometriska mönster.

  • Lektion – Programmering | åk 4-6

    Koda ett mattetest | 1 av 5

    Lektionen handlar om att använda programmeringskunskaper för att skapa ett enkelt multiplikationstest.

  • Lektion – Programmering | åk 4-6

    Koda ett mattetest | 2 av 5

    Lektionen handlar om att använda Scratch för att öva på multiplikationstabellen.

  • Lektion – Programmering | åk 7-9

    Programmera ett övergångsställe

    Lektionen handlar om att styra trafikljus i en korsning.

  • Lektion – Programmering | åk 7-9

    Programmmera ett dörrlarm | 2 av 2

    Lektionen handlar om att låta eleverna programmera algoritmer för att de ska lära sig styra tekniska system.

  • Lektion – Programmering | åk 4-6

    Koda ett mattetest | 4 av 5

    Lektionen handlar om att utveckla mattetest så det fungerar för alla multiplikationstabeller.

  • Lektion – Programmering | åk 7-9

    Programmera ett kärnkraftverk

    Lektionen handlar om att lära sig att styra tekniska system genom att skapa algoritmer.

  • Poddavsnitt

    Hur styr koden vårt samhälle?

    Kristina Alexanderson möter Christer Sjöberg, lärare i matematik på mellanstadiet. Han har gått från att inte se nyttan med programmering till att jobba för att eleverna ska förstå hur kod styr vårt samhälle.

  • Lektion – Programmering | åk 4-6

    Koda ett mattetest | 5 av 5

    Lektionen handlar om att göra ett mattetest som fungerar för alla multiplikationstabeller.

  • Lektion – Programmering | åk 7-9

    Programmera ett dörrlarm | 1 av 2

    Lektionen handlar om att låta eleverna programmera algoritmer för att de ska lära sig styra tekniska system.

  • Poddavsnitt

    Hur sänker du trösklarna för programmering?

    Kristina Alexanderson möter Camilla Askebäck Diaz, mattelärare på högstadiet på Södermalmsskolan. Hon berättar hur hon jobbar för att eleverna ska börja förstå programmering genom kroppen.

  • Sida

    Programmering på distans

    Digitala lektioner är ett utmärkt verktyg för att arbeta med programmering, oavsett om ni gör det på distans eller i klassrummet. Digitala lektioner är byggd för att eleverna ska kunna arbeta i sin egen takt och gå från enklare instruktionsuppgifter till lite mer avancerad programmering där de till exempel bygger...

  • Nyhet

    Arbeta med programmering på mellanstadiet

    Introduktion i programmering för dina elever på mellanstadiet. Materialet finns i olika svårighetsgrader och har tagits fram av yrkesverksamma lärare.

  • Poddavsnitt

    Hur kan kod och programmering användas i undervisningen?

    När Martin Fernström lär ut programmering till elever i årskurs 6 vill han att de ska ha en tydlig målprodukt. En målprodukt kan till exempel vara ett spel. Produkten utvecklar de tillsammans genom att prova sig fram, testa för buggar och komma fram till åtgärder. Martin är själv intresserad av...

  • Lektion – Programmering | åk 4-6

    Buggar eller fel vid programmering

    Lektionen handlar om felsökning i programmering.

  • Sida

    Vanliga frågor

    Vad är Digitala lektioner, vad innehåller ett lektionspaket, kommer ni ta fram lektioner för gymnasiet och erbjuder ni någon typ av fortbildning? Få svar på vanliga frågor om Digitala lektioner.

  • Lektion – Programmering | åk 4-6

    Koda ett mattetest | 3 av 5

    Lektionen handlar om att göra en variabel i programmet för ett multiplikationstest.

  • Sida

    Om lektionsförfattarna

    Ann Ulfves, lågstadielärare, har gjort en serie lektioner om programmering för lågstadiet. Anna Eriksson, fritidspedagog som arbetar med digital kompetens tillsammans med elever, har gjort en lektionsserie kring grundläggande programmering. Boel Nygren, ämneslärare i svenska och redaktör för Digitala lektioner, har gjort lektioner kring digital kompetens. Camilla Askebäck Diaz, högstadielärare i matematik, har tagit...

  • Nyhet

    Programmering i skolan

    Programmering i skolan behöver inte innebära att programmera i ett krångligt språk. Med Digitala lektioner kan du introducera ämnet på andra sätt!

  • Poddavsnitt

    Hur lär du eleverna ge instruktioner till datorn?

    Kristina Alexanderson möter Ann Ulfves, matte- och NO-lärare på Skapaskolan. Hon pratar om datalogiskt tänkande och hur hon arbetar med programmering med yngre elever. Ann Ulfves brukar låta sina elever börja med att programmera henne att bre en smörgås.

  • Nyhet

    Digitala lektioner – fria lektioner för grundskolan

    Digitala lektioner är en kostnadsfri lektionsbank som du kan använda för att jobba med digital kompetens tillsammans med dina elever.

  • Nyhet

    "Våga lära dig programmering med eleverna"

    Genom att göra eleverna till digitala ledare har Utsäljeskolan i Huddinge lyckats få fler att tycka det är roligt med programmering – till och med lärarna. Lågstadieläraren Ingela Lindström uppmanar kollegor att våga börja och att ta hjälp av eleverna. – Vi har kört samma upplägg i två år nu...

  • Nyhet

    Arbeta med programmering på lågstadiet

    Hos Digitala lektioner kan du introducera programmering med dans, arbetsblad eller låta eleverna jobba med lättförståelig blockprogrammering.

Sorterat på relevans

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev

Skriv upp dig och få nyheter, tips om utbildningar, event och andra kostnadsfria satsningar vi gör för lärare. Fyll i vilken årskurs du helst vill få mer tips om.

Årskurs
Jag samtycker till att ta emot nyhetsbrev och har tagit del av integritetspolicyn
Anmäl dig till vårt nyhetsbrev

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev

Skriv upp dig och få nyheter, tips om utbildningar, event och andra kostnadsfria satsningar vi gör för lärare. Fyll i vilken årskurs du helst vill få mer tips om.

Årskurs
Jag samtycker till att ta emot nyhetsbrev och har tagit del av integritetspolicyn
false
-