Sök efter lektioner eller övrigt material

Sökresultat

Lektion

Algoritmer, geometri och mönster | 1 av 4

Lektionen handlar om hur algoritmer kan användas för att skapa geometriska mönster.

Lektion

Bakgrunder och animation | 6 av 7

Lektionen handlar om att lära sig göra animationer och ändra utseende i Scratch.

Lektion

Ett kalejdoskop: Algoritmer, geometri och mönster | 4 av 4

Lektionen handlar om hur algoritmer kan användas för att skapa geometriska mönster.

Lektion

Gemenskapen kring Scratch | 7 av 7

Lektionen handlar om att repetera begrepp kring programmering.

Lektion

Gör och förstå geometriska figurer med Scratch

Lektionen handlar om att skapa ett program för att rita en eller flera geometriska former.

Lektion

Introduktion | 1 av 6

Lektionen handlar om att använda och förstå koordinatsystem med Scratch.

Lektion

Introduktion | 1 av 7

Lektionen är en introduktion till att programmera med Scratch.

Lektion

Koda ett mattetest | 1 av 5

Lektionen handlar om att använda programmeringskunskaper för att skapa ett enkelt multiplikationstest.

Lektion

Koda ett mattetest | 2 av 5

Lektionen använda Scratch för att öva på multiplikationstabellen.

Lektion

Koda ett mattetest | 3 av 5

Lektionen handlar om att göra en variabel i programmet för ett multiplikationstest.

Lektion

Koda ett mattetest | 4 av 5

Lektionen handlar om att utveckla mattetest så det fungerar för alla multiplikationstabeller.

Lektion

Koda ett mattetest | 5 av 5

Lektionen handlar om att göra ett mattetest som fungerar för alla multiplikationstabeller.

Lektion

Loopar och ljud | 3 av 7

Lektionen handlar om att lära sig programmera loopar och använda ljudeffekter med verktyget Scratch.

Lektion

Matematiska lägesmått med en micro:bit

Lektionen handlar om att träna lägesmått genom att programmera en micro:bit.

Lektion

Meddelande och game over | 5 av 6

Lektionen handlar om att lära sig använda meddelandefunktionen i Scratch.

Lektion

Mer om kloner | 4 av 6

Lektionen handlar om att programmera i Scratch och använda kloner.

Lektion

Programmera ett dörrlarm | 1 av 2

Lektionen handlar om att låta eleverna programmera algoritmer för att de ska lära sig styra tekniska system.

Lektion

Programmera ett kärnkraftverk

I lektionen programmeras en algoritm för att styra processen i en reaktor i ett kärnkraftverk. Eleverna får skapa en praktisk applikation och lära sig att skapa och modifiera algoritmer.

Lektion

Programmera ett övergångsställe

I lektionen programmeras en algoritm för att styra trafikljus i en korsning. Eleverna får skapa en praktisk applikation och lära sig att skapa och modifiera algoritmer.

Lektion

Programmmera ett dörrlarm | 2 av 2

Lektionen handlar om att låta eleverna programmera algoritmer för att de ska lära sig styra tekniska system.

Lektion

Pythagoras sats: Algoritmer, geometri och mönster | 3 av 4

Lektionen handlar om hur algoritmer kan användas för att skapa geometriska mönster.

Lektion

Slump och statistik med Scratch

Lektionen handlar om att simulera tärningskast och skapa en statistikapplikation genom att arbeta med modifiera algoritmer.

Lektion

Spelar du? En introduktion till programmering

Lektionen handlar om att introducera programmering kopplat till spel.

Lektion

Styr en sprite med piltangenterna | 2 av 6

Lektionen handlar om att programmera i Scratch med hjälp av koordinatsystem.

Lektion

Så funkar kloner | 3 av 6

Lektionen handlar om att programmerar Scratch och använda kloner.

Lektion

Så funkar Scratch | 2 av 7

Lektionen handlar om att lära sig programmera med verktyget Scratch.

Lektion

Talföljder och cirklar: Algoritmer, geometri och mönster | 2 av 4

Lektionen handlar om hur algoritmer kan användas för att skapa geometriska mönster.

Lektion

Variabler och poängräkning | 4 av 7

Lektionen handlar om att lära sig göra variabler med programmeringsverktyget Scratch.

Lektion

Villkor och buggar | 5 av 7

Lektionen handlar om att lära sig göra villkor och ta bort buggar i programmeringsverktyget Scratch.

Lektion

Villkorsstyrda krabbor och speltestning | del 6/6

Lektionen handlar om att testa det spel som eleverna skapat i Scratch

Lektion

Övning: hitta buggarna

Lektionen handlar om att hitta buggar i en färdiga kodexempel.

Har du synpunkter på Digitala lektioner?

Hör av dig till oss! Vi tar gärna emot idéer till nya lektioner och tankar om hur tjänsten borde utformas.

Kontakta oss