.FILE
Hur sänker du trösklarna för programmering?
18:50 minuter | 17 februari, 2021

Hur sänker du trösklarna för programmering?

Kristina Alexanderson möter Camilla Askebäck Diaz, mattelärare på högstadiet på Södermalmsskolan. Hon berättar hur hon jobbar för att eleverna ska börja förstå programmering genom kroppen.

När Camilla Askebäck Diaz undervisar i programmering möter hon ofta elever som säger att de inte kan. Ett första steg blir därför för Camilla att visa att programmering i undervisningen handlar om att förstå principen, att koden styr, och att datorn bara gör det den blir tillsagd att göra.

Det handlar om att sakta men säkert bjuda in eleverna till programmeringens magiska värld.

Camilla Askebäck Diaz

I avsnittet tipsar Kristina om lektionsserien Geometri och programmering – En lektion som kopplar ihop matematik och programmering.

Mer om Camilla Askebäck Diaz

Camilla Askebäck Diaz är mattelärare på högstadiet på Södermalmsskolan i Stockholm. Hon är också förstelärare, läromedelsförfattare, influencer och bloggare. I avsnittet berättar hon om hur hon arbetar med programmering och tipsar om att arbeta med un-plug-övningar i programmering som till exempel lektionen Programmera en kompis.

Så använder du avsnittet för kollegiala samtal om programmering

Podden kan användas som underlag för kollegiala samtal i arbetslaget, ämnesgruppen eller i skolans arbete med att utveckla digital kompetens och programmering. Lyssna på avsnittet individuellt och fundera över vad du gör idag, vad du skulle kunna göra annorlunda, och vad ni på er skola skulle behöva för att komma vidare.

Förslag till frågor att reflektera över:

  • Hur kan du sänka trösklarna för programmering i din undervisning?
  • Hur arbetar du för att använda programmering som ett verktyg i matteundervisningen?
  • Hur hanterar du och ditt arbetslag dilemmat att programmering finns som en del av det centrala innehållet i matte men inte är en del av kunskapskraven?
  • Hur arbetar du som mattelärare för att utmana dina elever att förstå hur programmerade prylar fungerar?

Har du tips och tankar på hur arbetet med digital kompetens i skolan kan utvecklas? Vill du medverka själv eller tipsa om någon som du skulle vilja lyssna på? Hör av dig till info@digitalalektioner.se.

Lär dig mer om programmering

Fortbildningsmaterial kring programmering för dig som är lärare eller arbetar i skolan.

Tips på lektioner för undervisning i programmering

Fler avsnitt

    Hur lär du eleverna ge instruktioner till datorn?
    16:24 minuter | 17 februari, 2021

    Hur lär du eleverna ge instruktioner till datorn?

    Kristina Alexanderson möter Ann Ulfves, matte- och NO-lärare på Skapaskolan. Hon pratar om datalogiskt tänkande och hur hon arbetar med programmering med yngre elever.
    Hur styr koden vårt samhälle?
    17:18 minuter | 17 februari, 2021

    Hur styr koden vårt samhälle?

    Kristina Alexanderson möter Christer Sjöberg, lärare i matematik på mellanstadiet. Han har gått från att inte se nyttan med programmering till att jobba för att eleverna ska förstå hur kod styr vårt samhälle.

Om Digitala lektioners podd

Internetstiftelsens Kristina Alexanderson samtalar med gäster om hur de arbetar med digital kompetens i undervisningen. Häng med på inspirerande och reflekterande samtal om skolans uppdrag att erbjuda digital kompetens för alla.

Podden Digitala lektioner är en fortbildningssatsning för lärare från Internetstiftelsen. Varje avsnitt är max 20 minuter. Så att du ska hinna lyssna medan du diskar, åker buss eller tar en promenad. Kort kompetensutveckling för lärare på språng.

Använd podden för kollegiala samtal

Podden kan också användas som underlag för kollegiala samtal i arbetslaget, ämnesgruppen eller i skolans arbete med att utveckla elevernas och din digitala kompetens. Lyssna och fundera på hur din arbetsvardag ser ut. Få inspiration och få tips på hur du kan utveckla din undervisning. Till varje avsnitt hittar du tips på vidare läsning, lektionsmaterial och tips på samtalsfrågor som ni kan använda vid nästa konferens.

Målet med podden är att den ska öppna för reflektion kring hur du som lärare arbetar och inspirera dig i ditt arbete.

false

-
Anmäl dig till vårt nyhetsbrev

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev

Skriv upp dig och få nyheter, tips om utbildningar, event och andra kostnadsfria satsningar vi gör för lärare. Fyll i vilken årskurs du helst vill få mer tips om.

Årskurs
Jag samtycker till att ta emot nyhetsbrev och har tagit del av integritetspolicyn
Anmäl dig till vårt nyhetsbrev

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev

Skriv upp dig och få nyheter, tips om utbildningar, event och andra kostnadsfria satsningar vi gör för lärare. Fyll i vilken årskurs du helst vill få mer tips om.

Årskurs
Jag samtycker till att ta emot nyhetsbrev och har tagit del av integritetspolicyn