När Martin Fernström lär ut programmering till elever i årskurs 6 vill han att de ska ha en tydlig målprodukt. En målprodukt kan till exempel vara ett spel. Produkten utvecklar de tillsammans genom att prova sig fram, testa för buggar och komma fram till åtgärder. Martin är själv intresserad av programmering, men inget proffs, och han berättar att lärare inte borde skrämmas av att en del elever är bättre på att koda än vad de är. Det är snarare en öppning för samarbete och kollektivt lärande av digital kompetens.
I avsnittet tipsar Kristina om lektionen: Vad är algoritmer? En lektion som undersöker begreppen som vi använder runt programmering och som ger eleverna en grundläggande förståelse för vad en algoritm är.
Mer om Martin Fernström
Martin Fernström är mellanstadielärare och undervisar i svenska och matematik på Årstaskolan i Stockholm. När han arbetar med programmering och kod använder han sig ofta av programmeringsspråket Scratch.
Så använder du avsnittet för kollegiala samtal om programmering
Podden kan användas som underlag för kollegiala samtal i arbetslaget, ämnesgruppen eller i skolans arbete med att utveckla digital kompetens. Lyssna på avsnittet individuellt och fundera över vad du gör idag, vad du skulle kunna göra annorlunda, och vad ni på er skola skulle behöva för att komma vidare.
Förslag till frågor att reflektera över:
- Martin menar att eleverna är viktiga mottagare för de program som de skapar. Arbetar du med att låta eleverna vara betatestare för varandras skolarbeten?
- Martin pratar också om att använda elevernas kunskaper i arbetet med programmering. Hur arbetar du med att involvera elever som har specialintressen i din undervisning kring digital kompetens?
Har du tips och tankar på hur arbetet med digital kompetens i skolan kan utvecklas? Vill du medverka själv eller tipsa om någon som du skulle vilja lyssna på? Hör av dig till info@digitalalektioner.se.
Lär dig mer om programmering
Fortbildningsmaterial om programmering och varför eleverna behöver lära sig det. För dig som är lärare eller arbetar inom skolan.
- Därför är det viktigt med programmering – En artikel om varför det är viktigt för barn att förstå programmering i dagens digitala samhälle, från Internetstiftelsen.
Tips på lektioner för undervisning i programmering
Varför behöver vi förstå programmering?
Lektionen handlar om att skapa en instruktion för att programmera en hiss.
Så funkar Scratch
Lektionen handlar om att lära sig programmera med verktyget Scratch.
Programmera en "mänsklig robot"
Lektionen handlar om att skapa och följa instruktioner.