.FILE
Ett klassrum med elever jobbar med bärbara datorer

Programmera med Scratch i skolan

Funderar du på hur ni ska jobba med programmering i skolan? Digitala lektioner hjälper dig med färdiga, helt kostnadsfria lektioner i programmet Scratch.

Delta i vår kodutmaning Code Week

Mellan 21 september och 25 oktober utmanar vi Sveriges grundskolelärare och deras elever att testa minst en av våra lektioner i programmering och anmäla deltagandet till oss. För varje elev som deltar skänker vi 5 kronor till Unicef, för att fler barn ska få möjlighet att gå i skolan. Läs mer om Code Week här.

Lektionerna fokuserar på blockprogrammering, som på ett enkelt och visuellt sätt introducerar eleverna till ämnet. Scratch är perfekt för dig som vill komma igång med programmering i klassrummet, även om varken du eller dina elever har kodat tidigare.

Börja programmera med Scratch tillsammans genom vår introduktionskurs i sju delar. Följ sedan upp med fortsättningskursen, som också kan vara ert första steg om ni redan jobbat med Scratch tidigare.

Båda kurserna fungerar lika bra på mellanstadiet som högstadiet och innehåller våra populära steg för steg-videor som eleverna också kan använda för att lära sig hemma. Med hjälp av våra lektioner kan ni också använda Scratch som ett verktyg för att jobba med bland annat geometri, algoritmer och statistik.

  • Lektioner för att komma igång med Scratch

    lektion

    Introduktion | 1 av 7

    Lektionen är en introduktion till att programmera med Scratch.

    Passar undervisning i Matematik och Teknik.

    lektion

    Introduktion | 1 av 6

    Lektionen handlar om att använda och förstå koordinatsystem med Scratch.

    Passar undervisning i Matematik och Teknik.

    lektion

    Gör och förstå geometriska figurer med Scratch

    Lektionen handlar om att skapa ett program för att rita en eller flera geometriska former.

    Passar undervisning i Matematik.

    lektion

    Algoritmer, geometri och mönster | 1 av 4

    Lektionen handlar om hur algoritmer kan användas för att skapa geometriska mönster.

    Passar undervisning i Matematik.

    lektion

    Slump och statistik med Scratch

    Lektionen handlar om att simulera tärningskast och skapa en statistikapplikation genom att arbeta med modifiera algoritmer.

    Passar undervisning i Matematik.

    lektion

    Koda ett mattetest | 1 av 5

    Lektionen handlar om att använda programmeringskunskaper för att skapa ett enkelt multiplikationstest.

    Passar undervisning i Matematik.

Dela på sociala medier

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev

Skriv upp dig och få nyheter, tips om utbildningar, event och andra kostnadsfria satsningar vi gör för lärare. Fyll i vilken årskurs du helst vill få mer tips om.

Årskurs
Jag samtycker till att ta emot nyhetsbrev och har tagit del av integritetspolicyn

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev

Skriv upp dig och få nyheter, tips om utbildningar, event och andra kostnadsfria satsningar vi gör för lärare. Fyll i vilken årskurs du helst vill få mer tips om.

Årskurs
Jag samtycker till att ta emot nyhetsbrev och har tagit del av integritetspolicyn