Matematik
Här hittar du lektioner i ämnet matematik som kan utveckla dina elevers digitala kompetens och deras kunskaper i att använda programmering som verktyg.
-
Algoritmer, geometri och mönster | 1 av 4
Lektionen handlar om hur algoritmer kan användas för att skapa geometriska mönster.
Passar undervisning i Matematik.
-
Talföljder och cirklar: Algoritmer, geometri och mönster | 2 av 4
Lektionen handlar om hur algoritmer kan användas för att skapa geometriska mönster.
Passar undervisning i Matematik.
-
Ett kalejdoskop: Algoritmer, geometri och mönster | 4 av 4
Lektionen handlar om hur algoritmer kan användas för att skapa geometriska mönster.
Passar undervisning i Matematik.
-
Introduktion | 1 av 6
Lektionen handlar om att använda och förstå koordinatsystem med Scratch.
Passar undervisning i Matematik och Teknik.
-
Styr en sprite med piltangenterna | 2 av 6
Lektionen handlar om att programmera i Scratch med hjälp av koordinatsystem.
Passar undervisning i Matematik och Teknik.
-
Så funkar kloner | 3 av 6
Lektionen handlar om att programmera Scratch och använda kloner.
Passar undervisning i Matematik och Teknik.
-
Mer om kloner | 4 av 6
Lektionen handlar om att programmera i Scratch och använda kloner.
Passar undervisning i Matematik och Teknik.
-
Meddelande och game over | 5 av 6
Lektionen handlar om att lära sig använda meddelandefunktionen i Scratch.
Passar undervisning i Matematik och Teknik.
-
Villkorsstyrda krabbor och speltestning | del 6 av 6
Lektionen handlar om att testa det spel som eleverna skapat i Scratch
Passar undervisning i Teknik och Matematik.
-
Introduktion | 1 av 7
Lektionen är en introduktion till att programmera med Scratch.
Passar undervisning i Matematik och Teknik.
-
Så funkar Scratch | 2 av 7
Lektionen handlar om att lära sig programmera med verktyget Scratch.
Passar undervisning i Matematik och Teknik.
-
Loopar och ljud | 3 av 7
Lektionen handlar om att lära sig programmera loopar och använda ljudeffekter med verktyget Scratch.
Passar undervisning i Matematik och Teknik.
-
Variabler och poängräkning | 4 av 7
Lektionen handlar om att lära sig göra variabler med programmeringsverktyget Scratch.
Passar undervisning i Matematik och Teknik.
-
Villkor och buggar | 5 av 7
Lektionen handlar om att lära sig göra villkor och ta bort buggar i programmeringsverktyget Scratch.
Passar undervisning i Matematik och Teknik.
-
Bakgrunder och animation | 6 av 7
Lektionen handlar om att lära sig göra animationer och ändra utseende i Scratch.
Passar undervisning i Matematik och Teknik.
-
Gemenskapen kring Scratch | 7 av 7
Lektionen handlar om att repetera begrepp kring programmering.
Passar undervisning i Matematik och Teknik.
-
Börja programmera - vad är en dator? | 1 av 6
Lektionen är en introduktion till att förstå vad en dator är.
Passar undervisning i Matematik och Svenska.
-
Börja programmera - skapa instruktioner | 2 av 6
Lektionen handlar om att göra en instruktion.
Passar undervisning i Matematik, Svenska och Teknik.
-
Börja programmera - loopar | 3 av 6
Lektionen handlar om att konstruera och beskriva stegvisa instruktioner.
Passar undervisning i Teknik, Matematik och Svenska.
-
Börja programmera - symboler | 4 av 6
Lektionen handlar om att skriva instruktioner för programmering.
Passar undervisning i Matematik, Svenska och Teknik.
-
Börja programmera - felsök | 5 av 6
Lektionen handlar om att öva på att hitta fel i programmering.
Passar undervisning i Matematik, Svenska och Teknik.
-
Slump och statistik med Scratch
Lektionen handlar om att simulera tärningskast och skapa en statistikapplikation genom att arbeta med modifiera algoritmer.
Passar undervisning i Matematik.
-
Programmera ett kärnkraftverk
Lektionen handlar om att lära sig att styra tekniska system genom att skapa algoritmer.
Passar undervisning i Matematik och Teknik.
-
Hur används nätet?
Lektionen handlar om att avläsa diagram för att få kunskaper om den digitala vardagen.
Passar undervisning i Matematik och Samhällsorienterande ämnen.
-
Programmera ett övergångsställe
Lektionen handlar om att styra trafikljus i en korsning.
Passar undervisning i Matematik och Teknik.
-
Hur fungerar en robot? | 2 av 3
Lektionen handlar om datalogiskt tänkande och hur digital teknik styrs.
Passar undervisning i Matematik och Teknik.
-
Hur fungerar en robot? | 3 av 3
Lektionen handlar om grunderna i datalogiskt tänkande och introducerar begreppen algoritm och sekvens.
Passar undervisning i Matematik och Teknik.
-
Matematiska lägesmått med en micro:bit
Lektionen handlar om att träna lägesmått genom att programmera en micro:bit.
Passar undervisning i Matematik.
-
Koda ett mattetest | 1 av 5
Lektionen handlar om att använda programmeringskunskaper för att skapa ett enkelt multiplikationstest.
Passar undervisning i Matematik.
-
Koda ett mattetest | 2 av 5
Lektionen handlar om att använda Scratch för att öva på multiplikationstabellen.
Passar undervisning i Matematik.
-
Koda ett mattetest | 3 av 5
Lektionen handlar om att göra en variabel i programmet för ett multiplikationstest.
Passar undervisning i Matematik.
-
Koda ett mattetest | 4 av 5
Lektionen handlar om att utveckla mattetest så det fungerar för alla multiplikationstabeller.
Passar undervisning i Matematik.