Lektionens syfte
Syftet med lektionen är att ge eleverna möjlighet att träna sin förmåga att avläsa diagram samt att visa hur de kan göra egna diagram digitalt.
Förberedelse
Läs igenom uppgiften för att avgöra om eleverna behöver en genomgång kring att arbeta med diagram innan ni börjar med uppgiften. Välj i vilken form eleverna ska göra sina diagram. Om eleverna ska göra egna diagram digitalt fungerar Google Kalkyl bra. Behöver du eller eleverna instruktioner? Sök på YouTube, där finns det flera enkla videoinstruktioner som lärare och pedagoger har lagt upp. Om eleverna ska rita diagram är det viktigt att de har tillgång till linjal och passare för att de ska kunna välja typ av diagram.
Genomförande
Låt eleverna läsa diagrammen och besvara frågorna. Uppmuntra dem gärna att reflektera och samtala om resultaten som visas i diagrammen. Avsluta med att skapa egna diagram. Välj om ni vill göra dem digitalt med Google Kalkylark, bygga med olikfärgade klossar eller rita egna diagram. Avsluta med att be eleverna reflektera kring hur ålder påverkar vad vi gör på nätet. Tror de att deras nätvanor kommer att förändras när de blir äldre?
Fördjupning
För dig som vill låta eleverna arbeta mer med siffror från avsnittet om Barn och internet från undersökningen "Svenskarna och internet 2017" finns ytterligare diagram och grafer här. Vill ni jämföra siffrorna över tid? Här finns undersökningar från fler år.