.FILE
Använd teknikhistoria för att lära eleverna om modern teknik
10:19 minuter | 25 april, 2022

Använd teknikhistoria för att lära eleverna om modern teknik

Kristina Alexanderson möter Patricia Svensson som undervisar högstadieelever i NO och teknik i Södertälje. I samtalet berättar Patricia hur hon använder teknikhistoria för att lära eleverna om modern teknik.

När en elev frågar Patricia Svensson hur en dator fungerar tar hon tillfället i akt att visa det i praktiken. Genom att utgå från elevernas egna frågor fångar Patricia upp dem i deras intressen. För att eleverna ska förstå logiken med modern teknik blandar hon också in teknikhistoria – till exempel hur vi gått från burktelefonen till dagens IP-telefoni och programmeringsspråk.

I avsnittet tipsar Kristina om lektionen: Den första programmeraren. En lektion som belyser teknikhistoria och Ada Lovelace, kvinnan som anses vara den första programmeraren.

Mer om Patricia Svensson 

Patricia Svensson är högstadielärare i NO och teknik i Södertälje. Hon har även en bakgrund som lärare inom hemkunskap och idrott.

Så använder du avsnittet för kollegiala samtal om teknik och historia

Podden kan användas som underlag för kollegiala samtal i arbetslaget, ämnesgruppen eller i skolans arbete med att utveckla digital kompetens. Lyssna på avsnittet individuellt och fundera över vad du gör idag, vad du skulle kunna göra annorlunda, och vad ni på er skola skulle behöva för att komma vidare.

Förslag till frågor att reflektera över:

  • Hur arbetar du och dina kollegor med frågor tekniska innovationer och teknikhistoria?
  • Patricia påbörjar sitt arbete med teknikhistoria i elevernas frågor och vardag, hur arbetar du och dina kollegor för att göra teknikhistoria relevant för dina elever?

Har du tips och tankar på hur arbetet med digital kompetens i skolan kan utvecklas? Vill du medverka själv eller tipsa om någon som du skulle vilja lyssna på? Hör av dig till info@digitalalektioner.se.

Lär dig mer om teknikhistoria och nyckelpersoner

Fortbildningsmaterial om viktiga personer och händelser i teknikhistorien för dig som är lärare eller som arbetar i skolan.

  • Datadamer – En utställning på Internetmuseum om viktiga kvinnor som fört utvecklingen av tekniken framåt.

Tips på lektioner för undervisning i teknikhistoria

Fler avsnitt

    Hur funkade världen före internet?
    15:17 minuter | 17 februari, 2021

    Hur funkade världen före internet?

    Kristina Alexanderson möter Maria Franzén, it-pedagog för låg- och mellanstadiet. Maria berättar hur hon ger elever som vuxit upp med läsplattor och internet en förståelse för hur världen funkade innan digitaliseringen.
    Vad behöver du kunna om digitalisering?
    17:12 minuter | 17 februari, 2021

    Vad behöver du kunna om digitalisering?

    Kristina Alexanderson möter Micke Kring, IKT-pedagog på Årstaskolan. Han pratar om den snabba digitaliseringen av samhället, och hur man som lärare kan erövra sin egen kompetensutveckling.

Om Digitala lektioners podd

Internetstiftelsens Kristina Alexanderson samtalar med gäster om hur de arbetar med digital kompetens i undervisningen. Häng med på inspirerande och reflekterande samtal om skolans uppdrag att erbjuda digital kompetens för alla.

Podden Digitala lektioner är en fortbildningssatsning för lärare från Internetstiftelsen. Varje avsnitt är max 20 minuter. Så att du ska hinna lyssna medan du diskar, åker buss eller tar en promenad. Kort kompetensutveckling för lärare på språng.

Använd podden för kollegiala samtal

Podden kan också användas som underlag för kollegiala samtal i arbetslaget, ämnesgruppen eller i skolans arbete med att utveckla elevernas och din digitala kompetens. Lyssna och fundera på hur din arbetsvardag ser ut. Få inspiration och få tips på hur du kan utveckla din undervisning. Till varje avsnitt hittar du tips på vidare läsning, lektionsmaterial och tips på samtalsfrågor som ni kan använda vid nästa konferens.

Målet med podden är att den ska öppna för reflektion kring hur du som lärare arbetar och inspirera dig i ditt arbete.

false

-