Börja förstå programmering
Programmering i lågstadiet handlar mycket om att kunna beskriva och konstruera stegvisa instruktioner samt att förstå programmeringens ord och begrepp.
I de här lektionerna finns material som ger eleverna grundläggande förståelse för hur programmering styr digitala tjänster.
Befästa ord och begrepp
Eleverna arbetar tillsammans med att lösa praktiska uppgifter på arbetsblad. Genom att befästa ord och begrepp kopplade till programmering förbereds de samtidigt inför att börja programmera digitalt.
Om materialet – av lärare för lärare, fritt att använda
Allt lektionsmaterial på Digitala lektioner är framtaget av lärare och personer med erfarenhet av undervisning och utgår från läroplanen för grundskolan. I anslutning till varje lektion hittar du kopplingar till kursplaner.
-
Börja programmera - vad är en dator? | 1 av 6
Lektionen är en introduktion till att förstå vad en dator är.
Passar undervisning i Matematik och Svenska.
-
Börja programmera - skapa instruktioner | 2 av 6
Lektionen handlar om att göra en instruktion.
Passar undervisning i Matematik, Svenska och Teknik.
-
Börja programmera - loopar | 3 av 6
Lektionen handlar om att konstruera och beskriva stegvisa instruktioner.
Passar undervisning i Svenska, Teknik och Matematik.
-
Börja programmera - symboler | 4 av 6
Lektionen handlar om att skriva instruktioner för programmering.
Passar undervisning i Matematik, Svenska och Teknik.
-
Börja programmera - felsök | 5 av 6
Lektionen handlar om att öva på att hitta fel i programmering.
Passar undervisning i Matematik, Svenska och Teknik.
-
Börja programmera - sammanfatta begreppen | 6 av 6
Lektionen repeterar och sammanfattar några centrala begrepp inom programmering.
Passar undervisning i Svenska och Teknik.