Grunder i programmering
Lektionerna ger eleverna förståelse för hur digitala verktyg styrs av programmering. De arbetar med begrepp som instruktion, algoritm och loop.
Digital kompetens handlar om att förstå digitala tjänster och verktyg. Genom att lära sig förstå och använda programmeringsbegrepp kan de lättare sätta ord på sin digitala tillvaro.
Analog och digital programmering
Genom att själva få arbeta med programmering får eleverna möjlighet att upptäcka och förstå hur digitala verktyg styrs av programmering. I det här lektionspaketet får eleverna både öva på att programmera analogt och digitalt genom att undersöka koden i ett Scratchprojekt.
Om materialet – av lärare för lärare, fritt att använda
Allt lektionsmaterial på Digitala lektioner är framtaget av lärare och personer med erfarenhet av undervisning och utgår från läroplanen för grundskolan. I anslutning till varje lektion hittar du kopplingar till kursplaner.
-
Varför behöver vi förstå programmering?
Lektionen handlar om att skapa en instruktion för att programmera en hiss.
Passar undervisning i Teknik.
-
Vad är algoritmer?
Lektionen handlar om att få en grundläggande förståelse för vad en algoritm är.
Passar undervisning i Matematik.
-
Programmering, dans och loopar
Lektionen är en introduktion till programmering; träna loopar med analog dansprogrammering.
Passar undervisning i Teknik.
-
Gör och förstå geometriska figurer med Scratch
Lektionen handlar om att skapa ett program för att rita en eller flera geometriska former.
Passar undervisning i Matematik.
-
Buggar eller fel vid programmering
Lektionen handlar om felsökning i programmering.
Passar undervisning i Teknik.
-
Programmera en "mänsklig robot"
Lektionen handlar om att skapa och följa instruktioner.
Passar undervisning i Matematik och Teknik.