Lektionen handlar om att få en grundläggande förståelse för vad en algoritm är.
Fundera först enskilt och sedan i grupp kring:
Titta på filmen. Svara på frågorna.
Gör en algoritm som hjälper en robot att svara på frågan:
Börja med att definiera vad som är typiskt för en kvadrat.
Ta sedan påståendena och gör om de till ja och nej - frågor: Har figuren fyra sidor? (Ja/Nej).
Om ja, Är de fyra sidorna...
Bilden visar en enkel beskrivning (algoritm) för att du ska kunna få svar på frågan: Varför lyser inte lampan?
Visa upp ditt flödeschema för en kompis och låt kompisen följa dina instruktioner för att testa algoritmen. Besvara frågorna.
Syftet med lektionen är att ge eleverna kunskap och förståelse för begreppet algoritm som är en central del i dagens digitala samhälle.
Titta på filmen i lektionsdel 2 där Måns Jonasson, digital strateg på Internetstiftelsen, beskriver vad en algoritm är. Testa sedan gärna själv alla uppgifter i lektionen. Om du önskar fördjupad kunskap om algoritmer kan du till exempel läsa Internetstiftelsens kostnadsfria internetguide i ämnet.
Lektionen inleds med tre steg för att bearbeta och ta reda på mer om begreppet algoritm. Därefter får eleverna göra en egen algoritm som de slutligen testar och jämför med en kompis.
Skolan ska bidra till att eleverna utvecklar förståelse för hur digitaliseringen påverkar individen och samhällets utveckling. Alla elever ska ges möjlighet att utveckla sin förmåga att använda digital teknik. De ska även ges möjlighet att utveckla ett kritiskt och ansvarsfullt förhållningssätt till digital teknik, för att kunna se möjligheter och förstå risker samt kunna värdera information.
Algebra
Geometri
Klicka på den lektionsdel som du vill spara till Google Classroom:
Klicka på den lektionsdel som du vill dela till Microsoft Teams:
Eller installera vår Microsoft Teams app