Titta på filmen och svara på frågorna.
- Hur påverkar programmerare vår vardag?
- Finns det saker i klassrummet som är programmerat?
- Varför behöver vi förstå programmering?
Lektionen handlar om att skapa en instruktion för att programmera en hiss.
Titta på filmen och svara på frågorna.
Tänk dig ett hus med tio våningar och en hiss. På varje våning kan någon trycka på hissknappen för att kalla på hissen, och inuti hissen finns knappar för att bestämma vilken våning den ska åka till. Tänk på att flera personer kan trycka på knappar samtidigt, både inuti hissen och på de olika våningarna.
Skriv en instruktion för hissen
Instruktionerna för hissen skulle kunna börja så här:
Sammanfatta och reflektera enskilt och sedan tillsammans med en kompis.
Syftet med lektionen är att svara på frågan varför vi behöver förstå programmering.
Innan lektionen behöver du titta igenom filmen med Måns Jonasson i lektionsdel 1. Gör en egen skiss för hur hissen i övningen skulle kunna vara programmerad.
Inled lektionen med att titta på filmen och prata om exempel på hur programmerare påverkar vår vardag. Låt sedan eleverna arbeta två och två och skriva instruktioner för hur en hiss är programmerad. Lektionen avslutas med att eleverna sammanfattar och reflekterar kring betydelsen av att ha kunskap om programmering.
Skolan ska bidra till att eleverna utvecklar förståelse för hur digitaliseringen påverkar individen och samhällets utveckling. Alla elever ska ges möjlighet att utveckla sin förmåga att använda digital teknik. De ska även ges möjlighet att utveckla ett kritiskt och ansvarsfullt förhållningssätt till digital teknik, för att kunna se möjligheter och förstå risker samt kunna värdera information.
Tekniska lösningar
Teknik, människa, samhälle och miljö
Klicka på den lektionsdel som du vill spara till Google Classroom:
Klicka på den lektionsdel som du vill dela till Microsoft Teams:
Eller installera vår Microsoft Teams app