När Camilla Askebäck Diaz undervisar i programmering möter hon ofta elever som säger att de inte kan. Ett första steg blir därför för Camilla att visa att programmering i undervisningen handlar om att förstå principen, att koden styr, och att datorn bara gör det den blir tillsagd att göra.
Det handlar om att sakta men säkert bjuda in eleverna till programmeringens magiska värld.
Camilla Askebäck Diaz
I avsnittet tipsar Kristina om lektionsserien Geometri och programmering – En lektion som kopplar ihop matematik och programmering.
Mer om Camilla Askebäck Diaz
Camilla Askebäck Diaz är mattelärare på högstadiet på Södermalmsskolan i Stockholm. Hon är också förstelärare, läromedelsförfattare, influencer och bloggare. I avsnittet berättar hon om hur hon arbetar med programmering och tipsar om att arbeta med un-plug-övningar i programmering som till exempel lektionen Programmera en kompis.
Så använder du avsnittet för kollegiala samtal om programmering
Podden kan användas som underlag för kollegiala samtal i arbetslaget, ämnesgruppen eller i skolans arbete med att utveckla digital kompetens och programmering. Lyssna på avsnittet individuellt och fundera över vad du gör idag, vad du skulle kunna göra annorlunda, och vad ni på er skola skulle behöva för att komma vidare.
Förslag till frågor att reflektera över:
- Hur kan du sänka trösklarna för programmering i din undervisning?
- Hur arbetar du för att använda programmering som ett verktyg i matteundervisningen?
- Hur hanterar du och ditt arbetslag dilemmat att programmering finns som en del av det centrala innehållet i matte men inte är en del av kunskapskraven?
- Hur arbetar du som mattelärare för att utmana dina elever att förstå hur programmerade prylar fungerar?
Har du tips och tankar på hur arbetet med digital kompetens i skolan kan utvecklas? Vill du medverka själv eller tipsa om någon som du skulle vilja lyssna på? Hör av dig till info@digitalalektioner.se.
Lär dig mer om programmering
Fortbildningsmaterial kring programmering för dig som är lärare eller arbetar i skolan.
- Kom igång med Scratch (PDF) – En guide från Internetstiftelsen.
- Micro:bit Get started – En översikt av Micro:bit-datorn på engelska.
- Om programmering – En webbkurs i programmering från Skolverket för alla som arbetar i skolan.
- Lärarhandledning till Robotprogrammering med Dash (PDF) – Framtagen för Skellefteå kommun.
Tips på lektioner för undervisning i programmering
Slump och statistik med Scratch
En lektion om slump och programmering i Scratch.
Matematiska lägesmått med en Micro:bit
En lektion där eleverna kan bygga Micro:bit-tärningar.
Geometri och programmering
En lektionsserie som kopplar ihop geometeri och Scratch-programmering.