.FILE
Hur långt sträcker sig skolans ansvar i elevernas digitala liv?
14:31 minuter | 12 september, 2022

Hur långt sträcker sig skolans ansvar i elevernas digitala liv?

Kristina Alexanderson möter Christina Löfving som forskar om elevers digitala kompetens på Göteborgs universitet. I det här livesända avsnittet lyfter Christina begreppet ”onlife” i ett samtal om gränsen mellan skola och fritid på nätet. Var går gränsen där läraren inte...

Var går gränsen där läraren inte längre är ansvarig för elevernas tillvaro på nätet? Christina Löfving använder sig av begreppet ”onlife” för att visa att det inte går att dela upp elevernas tillvaro i ett ”online” och ”offline”. De två går in i varandra och var ansvaret börjar och slutar kan vara svårt för lärare att förhålla sig till. Därför är elevernas digitala kompetens en viktig ingång. I det här avsnittet berättar Christina hur hon lyssnar in sina elever för att få förståelse för deras liv och fritid, och på så sätt förstå vad digital kompetens behöver vara för dem.   

I avsnittet tipsar Kristina om lektionen Skriv nätråd till vuxna som ger dig praktiska ingångar till hur du kan synliggöra dina elevers digitala kunskaper.  

Mer om Christina Löfving

Christina Löfving är doktorand på institutionen för tillämpad it via Göteborgs universitet. Hon har en gedigen bakgrund som lärare och har självmant studerat användningen av digitala verktyg i undervisningen sedan början av 2000-talet.

Så använder du avsnittet för kollegiala samtal om digital kompetens

Podden kan användas som underlag för kollegiala samtal i arbetslaget, ämnesgruppen eller i skolans arbete med att utveckla digital kompetens. Lyssna på avsnittet individuellt och fundera över vad du gör idag, vad du skulle kunna göra annorlunda, och vad ni på er skola skulle behöva för att komma vidare.

Förslag till frågor att reflektera över:

  • Christina pratar om begreppet onlife – hur kan du och dina kollegor använda det i vardagen?
  • Christina pratar om vikten att lyfta möjligheterna som internet medför för eleverna. Instämmer du med hennes slutsats? Motivera

Har du tips och tankar på hur arbetet med digital kompetens i skolan kan utvecklas? Vill du medverka själv eller tipsa om någon som du skulle vilja lyssna på? Hör av dig till info@digitalalektioner.se.

Lär dig mer om skolans ansvar över elevernas digitala liv

Här finns fortbildningsmaterial om hur du kan förhålla dig till gränsen mellan skola och fritid på nätet:

Koll eller överkontroll – Ett avsnitt om hur mycket kontroll vi egentligen bör ha när det kommer till elevernas liv på nätet. Från podden Våra barn och nätet, från Internetstiftelsen.
Här är allt ditt barn redan kan tack vare internet – En artikel om vilka unika kunskaper och sociala nätverk som barnen får via nätet, från Internetkunskap.

Fler avsnitt

    Är lärarstudenter rustade för att lära ut i ett digitaliserat samhälle?
    18:29 minuter | 29 augusti, 2022

    Är lärarstudenter rustade för att lära ut i ett digitaliserat samhälle?

    Kristina Alexanderson möter lärarstudenten Johanna Barvelid. Johanna berättar hur lärarstudenter förbereds för att lära ut till barn i ett digitaliserat samhälle. När Johanna Barvelid genomförde sin praktik slogs hon av hur lite digitala hjälpmedel faktiskt används i klassrummet. Efter ett...
    Vad är nätvett och hur lär du ut det till dina elever?
    20:24 minuter | 22 augusti, 2022

    Vad är nätvett och hur lär du ut det till dina elever?

    Kristina Alexanderson möter Monika Staub Halling, skolbibliotekarie i Lund. Hon berättar hur hon lär elever vad hon kallar nätvett för att förbereda dem för livet på internet. Isvett, båtvett och badvett, men även nätvett. I sann Sjöräddningssällskap-anda använder Monika Staub...
    Hur styr normer vad du ser i sociala medier?
    13:59 minuter | 17 februari, 2021

    Hur styr normer vad du ser i sociala medier?

    Kristina Alexanderson möter Cathrin Ifver Stjernqvist, bildlärare på högstadiet. Hon pratar om bildens makt och hur det påverkar våra normer.

Om Digitala lektioners podd

Internetstiftelsens Kristina Alexanderson samtalar med gäster om hur de arbetar med digital kompetens i undervisningen. Häng med på inspirerande och reflekterande samtal om skolans uppdrag att erbjuda digital kompetens för alla.

Podden Digitala lektioner är en fortbildningssatsning för lärare från Internetstiftelsen. Varje avsnitt är max 20 minuter. Så att du ska hinna lyssna medan du diskar, åker buss eller tar en promenad. Kort kompetensutveckling för lärare på språng.

Använd podden för kollegiala samtal

Podden kan också användas som underlag för kollegiala samtal i arbetslaget, ämnesgruppen eller i skolans arbete med att utveckla elevernas och din digitala kompetens. Lyssna och fundera på hur din arbetsvardag ser ut. Få inspiration och få tips på hur du kan utveckla din undervisning. Till varje avsnitt hittar du tips på vidare läsning, lektionsmaterial och tips på samtalsfrågor som ni kan använda vid nästa konferens.

Målet med podden är att den ska öppna för reflektion kring hur du som lärare arbetar och inspirera dig i ditt arbete.

false

-