.FILE
Hur hjälper du dina elever att känna tillit till källor?
13:54 minuter | 5 september, 2022

Hur hjälper du dina elever att känna tillit till källor?

Kristina Alexanderson möter Iman Eshani, högstadielärare i SO-ämnena i Tensta, i ett samtal om tillit och källkritik.   Hur skapas tillit till källor i ett område där många upplever att samhället motarbetar dem? För att bemöta elevernas oro arbetar Iman...

Hur skapas tillit till källor i ett område där många upplever att samhället motarbetar dem? För att bemöta elevernas oro arbetar Iman Eshani för att skapa mänskliga möten mellan sina elever och institutioner i samhället. Han bjuder in primära källor – såsom polisen, socialtjänsten eller media – till samtal med eleverna. Eleverna får sedan arbeta vidare med diskussionen i digitala format och göra sina röster hörda som ambassadörer för sin samlade kunskap.

I avsnittet tipsar Kristina om lektionen: När ska du vara källkritisk? En lektion som ger ingångar för eleverna att tillämpa ett källkritiskt förhållningssätt till information.

Mer om Iman Eshani

Iman Eshani är högstadielärare och undervisar i SO i Tensta. Han har utvecklat en egen SO-verkstad som en praktisk del av ämnet där eleverna får prata med samhällsviktiga aktörer och skapa egna bloggar, poddar eller artiklar för att nå ut med sina kunskaper.

Så använder du avsnittet för kollegiala samtal om källkritik och digital kompetens

Podden kan användas som underlag för kollegiala samtal i arbetslaget, ämnesgruppen eller i skolans arbete med att utveckla digital kompetens. Lyssna på avsnittet individuellt och fundera över vad du gör idag, vad du skulle kunna göra annorlunda, och vad ni på er skola skulle behöva för att komma vidare.

Förslag till frågor att reflektera över:

  • Är källtillit ett begrepp som du använder i din undervisning kring källkritik och kritiskt tänkande?
  • Arbetar ni med primärkällor som Iman? Om nej, av vilka skäl? Om ja, hur går det till och vilka kunskaper får eleverna?

Har du tips och tankar på hur arbetet med digital kompetens i skolan kan utvecklas? Vill du medverka själv eller tipsa om någon som du skulle vilja lyssna på? Hör av dig till info@digitalalektioner.se.

Lär dig mer om källtillit

Fortbildningsmaterial om källkritik och tillit för dig som är lärare eller arbetar inom skolan.

Därför behöver du källtillit – En artikel om varför det är viktigt att hitta källor som du litar på, från Internetkunskap.

Därför ska du bry dig om källkritik – En artikel om hur du kan förhålla dig till det du läser på nätet och vad du själv sprider för information, från Internetkunskap.

Kod av ettor och nollor

Debattera filter

Lektionen handlar om att diskutera och ta ställning till olika verktyg som används för att skapa trygghet och säkerhet på nätet.

Fler avsnitt

    Hur lär du dina elever att ifrågasätta information på nätet?
    15:18 minuter | 30 maj, 2022

    Hur lär du dina elever att ifrågasätta information på nätet?

    Kristina Alexanderson möter Anna Rosenqvist, författare och lärare i svenska på Shanghai International Studies University i Kina. Hon berättar om när hon lärde ut källkritik till högstadieelever i Sverige genom att utgå från frågor och händelser i klassrummet.
    Varför är det viktigt med källtillit?
    15:40 minuter | 17 februari, 2021

    Varför är det viktigt med källtillit?

    Kristina Alexanderson pratar med Susanne Linde, bibliotekspedagog i Ystad kommun. Hon pratar om den viktiga källtilliten och om att träna barnen att tidigt få koll på bra källor.
    Vad sprider du på nätet?
    12:51 minuter | 17 februari, 2021

    Vad sprider du på nätet?

    Kristina Alexanderson möter Maria Wiman, SO-lärare på Skapaskolan, i ett samtal om kraften av att ta in elevernas verklighet i klassrummet.

Om Digitala lektioners podd

Internetstiftelsens Kristina Alexanderson samtalar med gäster om hur de arbetar med digital kompetens i undervisningen. Häng med på inspirerande och reflekterande samtal om skolans uppdrag att erbjuda digital kompetens för alla.

Podden Digitala lektioner är en fortbildningssatsning för lärare från Internetstiftelsen. Varje avsnitt är max 20 minuter. Så att du ska hinna lyssna medan du diskar, åker buss eller tar en promenad. Kort kompetensutveckling för lärare på språng.

Använd podden för kollegiala samtal

Podden kan också användas som underlag för kollegiala samtal i arbetslaget, ämnesgruppen eller i skolans arbete med att utveckla elevernas och din digitala kompetens. Lyssna och fundera på hur din arbetsvardag ser ut. Få inspiration och få tips på hur du kan utveckla din undervisning. Till varje avsnitt hittar du tips på vidare läsning, lektionsmaterial och tips på samtalsfrågor som ni kan använda vid nästa konferens.

Målet med podden är att den ska öppna för reflektion kring hur du som lärare arbetar och inspirera dig i ditt arbete.

false

-