Hur skapas tillit till källor i ett område där många upplever att samhället motarbetar dem? För att bemöta elevernas oro arbetar Iman Eshani för att skapa mänskliga möten mellan sina elever och institutioner i samhället. Han bjuder in primära källor – såsom polisen, socialtjänsten eller media – till samtal med eleverna. Eleverna får sedan arbeta vidare med diskussionen i digitala format och göra sina röster hörda som ambassadörer för sin samlade kunskap.
I avsnittet tipsar Kristina om lektionen: När ska du vara källkritisk? En lektion som ger ingångar för eleverna att tillämpa ett källkritiskt förhållningssätt till information.
Mer om Iman Eshani
Iman Eshani är högstadielärare och undervisar i SO i Tensta. Han har utvecklat en egen SO-verkstad som en praktisk del av ämnet där eleverna får prata med samhällsviktiga aktörer och skapa egna bloggar, poddar eller artiklar för att nå ut med sina kunskaper.
Så använder du avsnittet för kollegiala samtal om källkritik och digital kompetens
Podden kan användas som underlag för kollegiala samtal i arbetslaget, ämnesgruppen eller i skolans arbete med att utveckla digital kompetens. Lyssna på avsnittet individuellt och fundera över vad du gör idag, vad du skulle kunna göra annorlunda, och vad ni på er skola skulle behöva för att komma vidare.
Förslag till frågor att reflektera över:
- Är källtillit ett begrepp som du använder i din undervisning kring källkritik och kritiskt tänkande?
- Arbetar ni med primärkällor som Iman? Om nej, av vilka skäl? Om ja, hur går det till och vilka kunskaper får eleverna?
Har du tips och tankar på hur arbetet med digital kompetens i skolan kan utvecklas? Vill du medverka själv eller tipsa om någon som du skulle vilja lyssna på? Hör av dig till info@digitalalektioner.se.
Lär dig mer om källtillit
Fortbildningsmaterial om källkritik och tillit för dig som är lärare eller arbetar inom skolan.
Därför behöver du källtillit – En artikel om varför det är viktigt att hitta källor som du litar på, från Internetkunskap.
Därför ska du bry dig om källkritik – En artikel om hur du kan förhålla dig till det du läser på nätet och vad du själv sprider för information, från Internetkunskap.
Skriv nätråd till vuxna
Lektionen handlar om synliggöra barns och ungas digitala färdigheter.
Debattera filter
Lektionen handlar om att diskutera och ta ställning till olika verktyg som används för att skapa trygghet och säkerhet på nätet.
Vad hände på internet när du föddes?
En lektion som sätter förändringar på internet i relation till elevernas erfarenheter.