Susanne Kjällander forskar om digital kompetens och var med om att införa Skolverkets skrivning om digitala verktyg i förskolans läroplan. I det här avsnittet samtalar Kristina Alexanderson och Susanne Kjällander om digital kompetens i förskolan och att det inte är samma sak som att barnen sitter ensamma framför skärmar.
Små barn behöver också förstå sin vardag
Enligt Susanne handlar digital kompetens i förskolan om att små barn behöver få leka och förstå sin vardag. I förskolan använder pedagogerna olika verktyg, digitala såväl som analoga för att ge barnen möjlighet att förstärka och komplettera leken. Det kan vara appar för att lära sig klockan, eller lyssna på fåglar eller en sagobok som läser upp en berättelse på ett annat språk.
I podden ger hon också exempel på praktiska övningar för att stärka barnens digitala kompetens. Ett är exempel är hybridlek. Det är en form av utforskande där pedagogen vägleder barnen genom att blanda fysiska och digitala verktyg – precis på samma sätt som sker alltmer i vardagen. Ett exempel på hybridlek är när barnen utforskar hur en spindel ser ut i närbild efter att ha tagit kort på den.
Mer om Susanne Kjällander
Susanne Kjällander är docent i förskoledidaktik och föreståndare för avdelningen för förskollärarutbildning och förskoleforskning på Stockholms universitet. Just lärande i den digitaliserade förskolan och skolan är hennes specialområde. Hon har också varit med och tagit fram Sveriges nya läroplaner och digitaliseringsstrategier för förskolan och är grundare av det Nationella forskarnavet digitalisering i förskolan.
Så använder du avsnittet för kollegiala samtal om digital kompetens i förskolan
Podden kan användas som underlag för kollegiala samtal i arbetslaget, ämnesgruppen eller i förskolans arbete med att utveckla digital kompetens. Lyssna på avsnittet individuellt och fundera över vad du gör idag, vad du skulle kunna göra annorlunda, och vad ni på er förskola skulle behöva för att komma vidare.
Förslag till frågor att reflektera över i samband med avsnittet:
- Hur samarbetar ni i förskolan med hemmet för att ge barn möjlighet att förstå den digitalisering de möter i vardagen?
- Vilka är de största riskerna med debatten kring skärmar och små barn som du ser det?
- Hur stärker du din digitala kompetens för att stödja barnen och verksamheten?
Har du tips och tankar på hur arbetet med digital kompetens i förskolan och skolan kan utvecklas? Vill du medverka själv eller tipsa om någon som du skulle vilja lyssna på? Hör av dig till info@digitalalektioner.se.
Lär dig mer om små barn och skärmar
Är det inte dags att sluta prata skärmtid? Artikel på Internetkunskap
De yngsta barnen – hur ska man tänka kring skärmtid och innehåll? Från podden Våra barn och internet som finns på Internetkunskap.
Tips på lektioner för de yngsta
Integritet: en introduktion
Lektionen handlar om integritet och om barnens rätt till privatliv.
Dansprogrammering för förskolan
Dansprogrammering med rörelsekort är en introduktion till att utveckla en förståelse för skillnaden mellan människor och robotar.
Träna finmotorik och problemlösning
Den här övningen ger barnen möjlighet att leka, lära och att öva på finmotorik med klippdockan Svea.