.FILE
Hur lär du dina elever att sätta gränser på nätet?
19:06 minuter | 2 maj, 2022

Hur lär du dina elever att sätta gränser på nätet?

Kristina Alexanderson möter Emma Frisk Carlström, lågstadielärare i Örebro. Hon berättar hur hon lär elever att tänka kritiskt på nätet och sätta gränser runt sina digitala jag. 

När Emma Frisk Carlström lär ut integritetsfrågor till lågstadieelever börjar hon i klassrummet. Genom samtal och olika övningar får eleverna sätta ord på sina personliga gränser. Först efter det kan de prata om vad samtycke på nätet betyder.

I avsnittet tipsar Kristina om lektionen: Känsliga uppgifter och integritet. En lektion som ger eleverna en introduktion till begreppet integritet; om rätten att säga nej och sätta gränser.

Mer om Emma Frisk Carlström

Emma Frisk Carlström är lågstadielärare och förstelärare på Brunnskolan i Örebro. Hon arbetar flitigt med integritetsfrågor i sin undervisning och i det här avsnittet lyfter hon hur hon undervisar barn om både kroppslig och digital integritet.

Så använder du avsnittet för kollegiala samtal om värdegrund och integritet

Podden kan användas som underlag för kollegiala samtal i arbetslaget, ämnesgruppen eller i skolans arbete med att utveckla digital kompetens. Lyssna på avsnittet individuellt och fundera över vad du gör idag, vad du skulle kunna göra annorlunda, och vad ni på er skola skulle behöva för att komma vidare.

Förslag till frågor att reflektera över:

  • Hur arbetar du och dina kollegor med frågor som rör integritet och gränser för att stärka eleverna?
  • Hur synliggör du för eleverna hur de kan vara privata på nätet?
  • Hur arbetar du för att informera föräldrar om det arbete som sker kring att stärka elevernas integritet på nätet?

Har du tips och tankar på hur arbetet med digital kompetens i skolan kan utvecklas? Vill du medverka själv eller tipsa om någon som du skulle vilja lyssna på? Hör av dig till info@digitalalektioner.se.

Lär dig mer om ansvar och personlig integritet på nätet

Fortbildningsmaterial om digital integritet för dig som är lärare eller som arbetar i skolan.

  • Sharenting – Ett avsnitt om föräldrar och vilket ansvar de har över informationen som de delar om sina barn på nätet. Från podden Våra barn och nätet.
  • Pysslar jag med sharenting nu? En film som du kan använda för att diskutera föräldrars ansvar och skolan uppdrag tillsammans med dina kollegor.

Tips på lektioner för undervisning i värdegrund och integritet

Fler avsnitt

    Vad får du säga om andra på nätet?
    19:54 minuter | 17 februari, 2021

    Vad får du säga om andra på nätet?

    Kristina Alexanderson möter Roger Terner, lärare i SO. Han pratar om det viktiga i att låta eleverna reflektera över sitt beteende oavsett om det är i klassrummet eller på nätet.
    Vad sprider du på nätet?
    12:51 minuter | 17 februari, 2021

    Vad sprider du på nätet?

    Kristina Alexanderson möter Maria Wiman, SO-lärare på Skapaskolan, i ett samtal om kraften av att ta in elevernas verklighet i klassrummet.

Om Digitala lektioners podd

Internetstiftelsens Kristina Alexanderson samtalar med gäster om hur de arbetar med digital kompetens i undervisningen. Häng med på inspirerande och reflekterande samtal om skolans uppdrag att erbjuda digital kompetens för alla.

Podden Digitala lektioner är en fortbildningssatsning för lärare från Internetstiftelsen. Varje avsnitt är max 20 minuter. Så att du ska hinna lyssna medan du diskar, åker buss eller tar en promenad. Kort kompetensutveckling för lärare på språng.

Använd podden för kollegiala samtal

Podden kan också användas som underlag för kollegiala samtal i arbetslaget, ämnesgruppen eller i skolans arbete med att utveckla elevernas och din digitala kompetens. Lyssna och fundera på hur din arbetsvardag ser ut. Få inspiration och få tips på hur du kan utveckla din undervisning. Till varje avsnitt hittar du tips på vidare läsning, lektionsmaterial och tips på samtalsfrågor som ni kan använda vid nästa konferens.

Målet med podden är att den ska öppna för reflektion kring hur du som lärare arbetar och inspirera dig i ditt arbete.

false

-