Nosa på programmering
Lektionerna handlar om att förstå att datorer styrs genom instruktioner, men ger också inblick i begrepp och ord som handlar om datorer, alltifrån AI till algoritmer. Eleverna ges också möjlighet att undersöka vad som är programmerat i elevernas närmiljö.
I grundskolans tidiga år ska eleverna utveckla motorisk färdighet tillsammans som de får lära sig grunderna i datalogiskt tänkande. I det här lektionspaketet får eleverna bekanta sig med Svea, en robot som behöver deras hjälp med lite av varje. Mycket av det vi gör med hjälp våra datorer tar vi för givet. Men kan en dator göra allt vi ber den om och vad behöver den av oss för att utföra sina uppdrag?
Om materialet – av lärare för lärare, fritt att använda
Allt lektionsmaterial på Digitala lektioner är framtaget av lärare och personer med erfarenhet av undervisning och utgår från läroplanen för grundskolan. I anslutning till varje lektion hittar du kopplingar till kursplaner.
-
Vad kan datorn?
Lektionen handlar om att datorer och system med AI använder information och data för att kunna utföra uppgifter.
Passar undervisning i Samhällsorienterande ämnen och Teknik.
-
Hur fungerar en robot? | 1 av 3
Lektionen handlar om datalogiskt tänkande för ökad förståelse för digital teknik.
Passar undervisning i Teknik.
-
Hur fungerar en robot? | 2 av 3
Lektionen handlar om datalogiskt tänkande och hur digital teknik styrs.
Passar undervisning i Matematik och Teknik.
-
Hur fungerar en robot? | 3 av 3
Lektionen handlar om grunderna i datalogiskt tänkande och introducerar begreppen algoritm och sekvens.
Passar undervisning i Matematik och Teknik.
-
Undersök vad som är programmerat
Lektionen handlar om den digitala tekniken i elevernas närmiljö.
Passar undervisning i Teknik.