Koda ett mattetest
I den här lektionsserien bygger eleverna ett enkelt multiplikationstest med hjälp av Scratch.
Det krävs digital kompetens både för att kunna förstå, använda och skapa digitala tjänster. Genom att låta eleverna få programmera en enkel digital tjänst på egen hand, ett multiplikationstest, ökar deras kunskap även om hur andra digitala tjänster fungerar.
Öva multiplikation på skärmen
För att kunna lösa uppgiften att skapa ett mattetest i Scratch behöver eleverna tillämpa och använda sina kunskaper i multiplikation. Kanske kommer de också upptäcka att de vill låta slumpen styra när de utformar sina test? Lektionerna kräver grundläggande kunskaper i Scratch, gör gärna lektionspaketet Scratch för nybörjare först.
Om materialet – av lärare för lärare, fritt att använda
Allt lektionsmaterial på Digitala lektioner är framtaget av lärare och personer med erfarenhet av undervisning och utgår från läroplanen för grundskolan. I anslutning till varje lektion hittar du kopplingar till kursplaner.
-
Koda ett mattetest | 1 av 5
Lektionen handlar om att använda programmeringskunskaper för att skapa ett enkelt multiplikationstest.
Passar undervisning i Matematik.
-
Koda ett mattetest | 2 av 5
Lektionen handlar om att använda Scratch för att öva på multiplikationstabellen.
Passar undervisning i Matematik.
-
Koda ett mattetest | 3 av 5
Lektionen handlar om att göra en variabel i programmet för ett multiplikationstest.
Passar undervisning i Matematik.
-
Koda ett mattetest | 4 av 5
Lektionen handlar om att utveckla mattetest så det fungerar för alla multiplikationstabeller.
Passar undervisning i Matematik.
-
Koda ett mattetest | 5 av 5
Lektionen handlar om att göra ett mattetest som fungerar för alla multiplikationstabeller.
Passar undervisning i Matematik.