
Programmmera ett dörrlarm | 2 av 2
Lektionen handlar om att låta eleverna programmera algoritmer för att de ska lära sig styra tekniska system.
Introduktion
Titta på filmen för att få en introduktion.
Om du inte kan se videoklippet kan det bero på att du inte godkänt cookies, du kan anpassa kakor här och sen ladda om sidan för att se videoklippet.
Använd en algoritm för att skapa ett dörrlarm
Med hjälp av ett kit från Makey Makey eller någon annan lösning för att simulera ett tangentbord via fysiska anslutningar kan kretsen nu kopplas in till datorn. När kretsen sluts genereras en tangentbordstryckning till datorn, som kan användas i Scratch för att se om dörren är öppen eller stängd. Koppla kretsen så att den trycker på mellanslagstangenten (Space).
Remixa Scratch-projektet för att lösa uppgiften.
OBS: Det går också att lösa denna uppgift utan Makey Makey, använd mellanslagstangenten för att simulera kretsen och fokusera på att lösa programmeringsuppgifterna.

Använd Scratch-projektet "Programmera ett dörrlarm" som grund för att programmera ett effektivt larmsystem. Så länge mellanslagstangenten på datorn är nedtryckt kommer dörren i projektet att förbli stängd. När kretsen bryts släpps mellanslagstangenten upp, och dörren öppnas så dina bin kan flyga ut.
- Förändra koden i projektet så att dörren inte öppnas om kretsen bryts av misstag, på grund av korta glapp.
- Bygg en funktion för att låta larmet bli allt mer intensivt ju längre larmet går.
- Bygg en funktion för att låta larmet bli allt mer intensivt för varje gång larmet går.
Du kan skapa en variabel för att räkna antalet gånger som larmet gått. Du kan också skapa en annan variabel för att lagra volymen eller tonhöjden på larmtonen, för att kunna förändra den när larmet gått flera gånger.
Reflektera gemensamt i helklass
- Vad behöver en programmerare tänka på för att tekniska system ska vara programmerade för att uppfylla praktiska behov?
- Vilka fel eller buggar kan uppstå i larmkretsens program och konstruktion som en programmerare behöver tänka på?
- Kan larmkretsen eller programmet göras mer effektivt från grunden än i denna övning?
- Vid vilket steg i programmet skulle det vara lämpligt att till exempel automatiskt larma ett vaktbolag eller polisen?
Extrauppgift
Scratch är en utmärkt miljö för att lära sig programmeringslogik. För en mer avancerad nivå kan den här övningen vara ett bra alternativ.Javascript-övningen går att köra i en dator med webbläsare. Övningen är framtagen av Mikael Tylmad, författare av läromedel i Javascript.
Om du inte kan se videoklippet kan det bero på att du inte godkänt cookies, du kan anpassa kakor här och sen ladda om sidan för att se videoklippet.