Susanne Linde jobbar med yngre barn och brukar göra en övning där hon frågar dem vilka de litar på. De brukar säga att de litar på sina föräldrar, kompisarna men inte alla kompisar. Genom att börja prata om källtillit kan hon sedan börja prata om hur stort nätet är, och varför det är viktigt att inte tro på allt man hör.
I avsnittet tipsar Kristina om lektionen: Om källtillit
Mer om Susanne Linde
Susanne Linde är bibliotekspedagog i Ystad kommun för årskurs 1–5. Hon bloggar regelbundet om sitt arbete med digital kompetens och medie- och informationskunskap, MIK.
Så använder du avsnittet för kollegiala samtal om källkritik
Podden kan användas som underlag för kollegiala samtal i arbetslaget, ämnesgruppen eller i skolans arbete med att utveckla digital kompetens och källkritik. Lyssna på avsnittet individuellt och fundera över vad du gör idag, vad du skulle kunna göra annorlunda, och vad ni på er skola skulle behöva för att komma vidare.
Förslag till frågor att reflektera över:
- Varför är det viktigt med källtillit?
- Hur arbetar du för att få eleverna att förstå begrepp som källtillit, källkritik och källa i din undervisning?
- Susanne pratar om vikten att fråga efter källan för olika påståenden. Håller du med henne och hur hanterar du det i din undervisning?
Har du tips och tankar på hur arbetet med digital kompetens i skolan kan utvecklas? Vill du medverka själv eller tipsa om någon som du skulle vilja lyssna på? Hör av dig till info@digitalalektioner.se.
Lär dig mer om källkritik
Fortbildningsmaterial kring källkritik och källtillit för dig som är lärare eller arbetar i skolan.
- Därför behöver du källtillit – En artikel om källkritik och källtillit från Internetkunskap.
- Så funkar artiklarna som alla vill dela – En artikel om vad som får oss att vilja sprida information på nätet från Internetkunskap.
Tips på lektioner för undervisning i källkritik
Om källtillit
En lektion som introducerar och låter eleverna pröva källtillit.
Olika perspektiv på en källa
En lektion om hur vem som säger vad spelar roll för hur informationen presenteras.