.FILE 2G 3G 4G 5G
Grafisk bild av två mobiltelefoner som pratar med varandra.
Lag och rätt på nätet | åk 7-9

Tänk säkert – vill någon lura dig?

Lektionen handlar om kännetecken för bluffar som sker på nätet i e-post och via sms.

Du har fått ett mejl

Läs mejlet och svara på frågorna.

Hej.

Hej.

Detta är den sista varningen.

Jag har installerat ett trojanskt virus i ditt operativsystem via en vuxenwebbplats som du besöker. /.../
När jag samlade in information om dig upptäckte jag att du är ett stort fan av vuxenwebbplatser.
Du gillar verkligen att besöka porrsidor och titta på snuskiga videor medan du får orgasm.

Jag har redan gjort en skärmdump.
Det är ett montage av den pornografiska video du tittade på vid den tidpunkten och din onani.
Ditt ansikte syns tydligt. Den här videon kommer att förstöra ditt rykte för alltid.

Jag kommer att sprida denna video till alla dina kontakter och bekanta, jag kommer att offentliggöra den på Internet.
/.../ Detta kommer att bli en riktig katastrof för dig.

Jag kan förstöra ditt liv för alltid.

Jag tror inte att du verkligen vill att det ska hända.

Vi löser det så här: du överför 1100 euro (EUR) till mig (i bitcoin-ekvivalenter enligt växelkursen vid överföringstillfället), så raderar jag omedelbart all denna smuts från mina servrar.
Efter det kommer vi att glömma varandra.

Min Bitcoin-plånbok för betalning: bc1q47p6llgrtkld9m22t937jflt2l4ng6y8xaft6p

Om du inte vet hur man överför pengar och vad Bitcoin är. Använd Google.

Jag ger dig 2 arbetsdagar.

/.../

Lycka till och gör inget dumt.

Bild till originalmejl

  1. Vad skulle du göra om du fick ett mejl som det du har läst. 
  2. Det du ser på skärmen är ett bedrägeriförsök. Vad är ett bedrägeri? 
  3. Vad är det de som vill lura dig vill att du ska göra? Varför vill de det?
  4. Vad kan du göra för att skydda dig från den här typen av bedrägerier?

Mysko meddelanden på mobilen

Titta på skärmen och svara på frågorna.

  1. Vad skulle du ha gjort om du hade fått meddelanden som de på bilderna?
  2. Det du ser på bilderna är bedrägeriförsök. Vad är det de som vill lura dig vill att du ska göra?
  3. Varför vill de det?
  4. Vad kan du göra för att skydda dig från den här typen av bedrägerier?
  5. Har du varit med om något liknande? Berätta för varandra.

Läs om bedrägerier

Läs om olika typer av bedrägerier på nätet på polisens sajt och reflektera kring de exempel du sett.

  1. Vad skulle du kalla de bedrägeriförsök som du har sett exempel på i lektionsdel 1 och 2?
  2. Sätt en lämplig rubrik för bedrägeriet i mejlet och de tre sms:en.

(Här finns förslag på rubriker och vilken typ av bedrägeri det handlar om)

Ta en snabbkurs

Välj en av snabbkurserna från Internetstiftelsens sajt internetkunskap.se. och sammanfatta.

Till lektionspaketet

För läraren

Se lärarinstruktioner

Följ upplägget i lektionen. Det behövs inga förberedelser.

Se läroplanskoppling

Skolans uppdrag

Skolan ska bidra till att eleverna utvecklar förståelse för hur digitaliseringen påverkar individen och samhällets utveckling. Alla elever ska ges möjlighet att utveckla sin förmåga att använda digital teknik. De ska även ges möjlighet att utveckla ett kritiskt och ansvarsfullt förhållningssätt till digital teknik, för att kunna se möjligheter och förstå risker samt kunna värdera information. Utbildningen ska därigenom ge eleverna förutsättningar att utveckla digital kompetens och ett förhållningssätt som främjar entreprenörskap.

Centralt innehåll i ämnet samhällskunskap (årskurs 7-9)

Granskning av samhällsfrågor

- Lokala, nationella och globala samhällsfrågor och olika perspektiv på dessa.
- Kritisk granskning av information, ståndpunkter och argument som rör samhällsfrågor i såväl digitala medier som i andra typer av källor.

Centralt innehåll i ämnet svenska (årskurs 7-9)

Texter
- Texter i digitala miljöer samt andra texter som kombinerar ord, bild och ljud. Språkliga och dramaturgiska komponenter samt hur uttrycken kan samspela med varandra, till exempel i filmiskt berättande, teaterföreställningar och webbtexter.
Språkbruk
- Språkbruk, yttrandefrihet och integritet i digitala och andra medier och i olika sammanhang.

Informationssökning och källkritik
- Informationssökning på bibliotek och på internet, i böcker och massmedier samt genom intervjuer.
- Hur man refererar, citerar och gör källhänvisningar, även referenser till digitala medier.
- Hur man sovrar i en stor informationsmängd och prövar källors tillförlitlighet med ett källkritiskt förhållningssätt.

Dela lektionen

Spara som PDF

Google Classroom

Google Drive

Microsoft Teams

Eller installera vårMicrosoft Teams app

Så fungerar spara-funktionen

false
-