Nyheter sprids i raketfart
Lektionen är en introduktion till digital källkritik.
Titta på bilden
- Vad föreställer bilden? Beskriv den.
- Vad tror du att de två personerna säger till varandra? Hitta tillsammans på ett kort samtal som passar till bilden.
- Om du fick höra något helt fantastiskt, nästan osannolikt, av en kompis, vad skulle du göra med den informationen?
- Tror du att det du ser på bilden kan komma som en nyhet i tidningen nästa dag? Varför? Varför inte?
- Hur tror du det går till när en stor nyhet snabbt sprids över hela världen?
- Vilka frågor brukar du vilja ställa för att ta reda på mer om något som har hänt eller som du har läst eller hört talas om?
Sändare, mottagare, budskap
Läs texten tillsammans
Vem säger vad till vem?
Hur går det egentligen till när ett budskap, till exempel en nyhet, sprids? Jo, för att vi ska få reda på att något har hänt som vi inte själva har sett måste någon berätta det för oss. Det kan ske på olika sätt. Vi kan läsa om det i en tidning. En kompis kan berätta det för oss. Eller så kanske vi ser ett program eller videoklipp om det. Den som sprider något som har hänt kan man kalla sändare eller avsändare, den som tar emot budskapet är mottagare.
Titta på bilden tillsammans igen. Prata om vem som är sändare och mottagare. Vilket budskap delar de med varandra. Tänk på att det kan finnas olika förslag.
Sammanfatta
Ge sändaren och mottagaren på bilden tips om vad de ska tänka på innan de sprider ett budskap eller en nyhet.
- Vad är viktigt att den som delar ett budskap eller en nyhet tänker på?
- Finns det något som den som tar emot ett budskap eller en nyhet behöver tänka på?
För läraren
Se lärarinstruktioner
Lektionens syfte
Syftet med lektionen är att på ett enkelt sätt få eleverna att själva reflektera över vad det innebär att vara källkritisk.
Förberedelser
Det kan vara bra att under samtalet om bilden uppmuntra eleverna att använda orden sant, falskt, information, fakta, åsikt, fantasi, påhitt, kontrollera samt granska. Skriv ut bilden så att eleverna får en bild per par.
Genomförande
Hela lektionen utgår från bilden i lektionsdel 1. Först arbetar eleverna i par och därefter sammanfattar ni i helklass det paren har kommit fram till.
Se läroplanskoppling
Förskolan
Genom undervisningen i förskoleklassen ska eleverna sammanfattningsvis ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att
- pröva och utveckla idéer, lösa problem och omsätta idéerna i handling,
- utforska och beskriva företeelser och samband i natur, teknik och samhälle,
Centralt innehåll i förskoleklassen
Språk och kommunikation
-Samtala, lyssna, ställa frågor och framföra egna tankar, åsikter och argument om olika områden som är bekanta för eleverna, till exempel etiska frågor och vardagliga händelser.
- Digitala verktyg och medier för kommunikation.
- Säker och ansvarsfull kommunikation, även i digitala sammanhang.
- Ord och begrepp som uttrycker behov, känslor, kunskaper och åsikter. Hur ord och yttranden kan uppfattas av och påverka en själv och andra.
Skapande och estetiska uttrycksformer
- Tolka och samtala om innehåll och budskap i olika estetiska uttryck.
Natur, teknik och samhälle
- Barnets rättigheter i enlighet med konventionen om barnets rättigheter (barnkonventionen).
- Livsfrågor med betydelse för eleven, till exempel kamratskap, rättvisa och könsroller.
Fritidshemmet
Centralt innehåll i fritidshemmet
Språk och kommunikation
- Samtala, lyssna, ställa frågor samt framföra egna tankar, åsikter och argument om olika områden, till exempel etiska frågor och vardagliga händelser.
- Samtala om olika typer av texter.
- Digitala verktyg och medier för kommunikation.
- Säker och ansvarsfull kommunikation, även i digitala sammanhang.
- Ord och begrepp som uttrycker behov, känslor, kunskaper och åsikter. Hur ord och yttranden kan uppfattas av och påverka en själv och andra.
Natur och samhälle
- Normer och regler i elevernas vardag, till exempel i lekar och spel, och varför regler kan behövas.
- Etnicitet, könsroller, kroppsideal och konsumtion samt kritisk gransk- ning av hur dessa företeelser framställs i medier och populärkultur.
- Barnets rättigheter i enlighet med konventionen om barnets rättigheter (barnkonventionen).
Bild
Bilder har stor betydelse för människors sätt att tänka, lära och uppleva sig själva och omvärlden. Vi omges ständigt av bilder som informerar, övertalar, underhåller och ger oss estetiska och känslomässiga upplevelser. Kunskaper om bilder och bildkommunikation är betydelsefulla för att kunna uttrycka egna åsikter och delta aktivt i samhällslivet.
Syfte
Undervisningen i ämnet bild ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om hur bilder skapas och tolkas. Genom undervisningen ska eleverna få erfarenheter av visuell kultur i form av film, fotografi, design, konst, arkitektur och miljöer.
Undervisningen ska också ge eleverna möjligheter att diskutera och kritiskt granska olika bildbudskap och bidra till att eleverna utvecklar kunskaper om bilder i olika kulturer, både i nutid och historiskt.
Undervisningen i ämnet bild ska ge eleverna förutsättningar att utveckla
- förmåga att analysera samtida och historiska bilders innehåll, uttryck och funktioner.
Centralt innehåll i ämnet bild (åk 1-3)
Bildframställning
- Etiska frågor som kan uppstå vid framställning och användning av bilder i olika
sammanhang.
Bildanalys
- Samtida och historiska bilder och vad bilderna berättar, till exempel dokumentära bilder och konstbilder.
- Bilder ur elevernas visuella kulturer som gestaltar normer och stereotyper.
svenska
Centralt innehåll i ämnet svenska (åk 1-3)
Språkbruk
- Hur ord och yttranden uppfattas av omgivningen beroende på kroppsspråk, tonfall
och ords nyanser. Språkbruk samt möjligheter och risker vid egen kommunikation i
digitala medier.
Informationssökning och källkritik
- Informationssökning i böcker, tidskrifter och på webbplatser för barn samt i söktjänster på internet.
- Hur texters avsändare påverkar innehållet.
Samhällskunskap
Människor har alltid varit beroende av att samarbeta när de skapar och utvecklar samhällen. I dag står människor i olika delar av världen inför både möjligheter och problem kopplade till globalisering, interkulturella relationer och digitalisering. Kunskaper om samhället ger oss verktyg så att vi kan orientera oss i en komplex värld, ta ansvar för vårt handlande och främja hållbar utveckling.
Syfte
Undervisningen ska ge eleverna förutsättningar att analysera samhällsfrågor ur olika perspektiv samt möjlighet att utveckla förståelse för hur olika intressen och åsikter uppstår och kommer till uttryck. Eleverna ska också ges verktyg att kritiskt granska hur olika aktörer försöker påverka samhällsutvecklingen genom information, ståndpunkter och argument i olika sammanhang och källor. Genom undervisningen ska eleverna vidare ges möjlighet att uttrycka och pröva sina ställningstaganden i möten med andra uppfattningar. Därigenom ska eleverna stimuleras att engagera sig och delta i ett öppet meningsutbyte om samhällsfrågor.
Undervisningen i ämnet samhällskunskap ska ge eleverna förutsättningar att utveckla
- förmåga att analysera samhällsfrågor ur olika perspektiv och kritiskt granska hur de
framställs i olika källor,
Centralt innehåll i ämnet samhällskunskap (åk 1-3)
Undervisningen i de samhällsorienterande ämnena ska behandla följande centrala innehåll
I årskurs 1–3
Att leva tillsammans
- Samtal om och reflektion över moraliska frågor och livsfrågor med betydelse för eleven, till exempel kamratskap, könsroller och döden.
- Samtal om och reflektion över normer och regler i elevens livsmiljöer, däribland i skolan och i digitala miljöer.
Att leva i världen
- Grundläggande demokratiska principer. Vad åsikts- och yttrandefrihet samt
majoritetsprincipen kan innebära i skolan och i samhället.
Att undersöka verkligheten
- Metoder för att söka information, till exempel textläsning, intervjuer och observationer. Samtal om olika källors användbarhet och tillförlitlighet.
Dela lektionen
Spara som PDF
Google Classroom
Google Drive
Microsoft Teams
Eller installera vårMicrosoft Teams app