.FILE 2G 3G 4G 5G
Yttrandefrihet på internet | åk 7-9

Granska bilden vi ger av oss själva på nätet

Lektionen handlar om att kritiskt granska bilden människor ger av sig själva på nätet.

Är vi vad vi delar?

Du ska göra en mindmap över vem du är på internet. Använd frågorna som stöd och var så ärlig du kan; du behöver inte visa din mindmap om du inte vill.

Utgå från de plattformar som du använder där du inte är anonym. Välj några exempel som du tycker är typiska för dig – bilder eller filmer du har lagt ut, inlägg du har skrivit, saker du har delat och kommentarer du har skrivit. Beskriv några av dina vanligaste nätaktiviteter och reflektera över vilken bild du ger av dig själv till andra.

  1. Vilka plattformar syns du på? Ge några exempel och berätta vad du gör där.
  2. Har du något intresse som syns mycket där? Vad? Hur märks det?
  3. Vad handlar dina inlägg om? Ge några exempel och kommentera dem.
  4. Hur uttrycker du dig om du skriver något? Ironiskt? Trevligt? Retsamt? Poetiskt? Slarvigt? Använder du förkortningar och symboler? Ge exempel och beskriv.
  5. Kommenterar du andras inlägg och material? I så fall hur?
  6. Vad är typiskt för det du delar till andra – bilder, filmer, musik, inlägg och så vidare? Hur kommenterar du det?
  7. Vad föreställer de bilder och filmer du lägger upp? Vad förmedlar de? Ge några exempel. Vilken uppfattning får man av dig som person utifrån dina bilder?
  8. Tycker du att något du gör eller delar på nätet skiljer sig från vad du ser att andra jämnåriga gör?
  9. Vilken uppfattning skulle någon som inte känner dig (exempelvis en framtida arbetsgivare som googlat dig) få av dig tror du?

Kartlägg en kändis på nätet

Arbeta tillsammans med en kompis och kartlägg en valfri kändis eller officiell persons aktiviteter på internet i en mindmap. Granska deras officiella sidor och kanaler på internet (Youtube, Twitter, Facebook, Instagram, Pinterest och så vidare). Gör en mindmap av den bild ni får av kändisen. Använd frågorna som stöd.

Välj en av kändisarna i listan eller välj någon själva.

  • Kronprinsessan Viktoria
  • någon svensk partiledare
  • Linnea Claesson
  • Stina Wollter
  • Mathew Fraser
  • Joakim Lundell
  • Zlatan
  • Jonna
  • Donald Trump
  • Billie Eilish
  • Pewdiepie
  • Therese Lindgren
  • Emma Watson
  • Drake
  • Taylor Swift
  • Bianca Ingrosso
  1. På vilka plattformar syns kändisen? Ge några exempel och berätta vad han/hon gör där.
  2. Är det något intresse som dominerar deras nätnärvaro? Vad? Hur märks det?
  3. Vad handlar inläggen om? Ge några exempel och kommentera dem.
  4. Hur uttrycker sig kändisen när den skriver om något? Ironiskt? Trevligt? Retsamt? Poetiskt? Slarvigt? Med vilka förkortningar och symboler? Ge exempel och beskriv.
  5. Kommenterar kändisen andras inlägg och material?
  6. Vad är typiskt för det som kändisen delar – bilder, filmer, musik, inlägg och så vidare? Hur kommenterar kändisen det?
  7. Vad föreställer de bilder och filmer som kändisen lägger upp? Vad förmedlar de? Ge några exempel. Vilken uppfattning får man av personen utifrån bilderna?
  8. Tror du att kändisen uppdaterar sina sociala plattformar själv? Motivera ditt ställningstagande med hjälp av exempel.

Sammanfatta

Reflektera tillsammans kring frågorna.

  1. Vad är personerna ni har undersökt på nätet kända för? Kan ni se någon skillnad i nätnärvaro mellan olika kändisskap?
  2. Vilken bild ger kändisar av sig själva på nätet?
  3. Ibland hör man uttrycken "en sann bild av sig själv" och "hela bilden av sig själv". Diskutera vad det innebär.
  4. Ger kändisar en tillförlitlig och/eller hel bild av sig själva? Förklara hur du tänker och ge gärna exempel.
  5. Kan man veta om den bild som människor ger av sig själva i sociala medier är tillförlitlig och/eller hel? Spelar det någon roll?
  6. Hur kan du påverka den bild som andra får av dig på nätet?
Till lektionspaketet

För läraren

Så fungerar spara-funktionen

false
-