.FILE 2G 3G 4G 5G
illustration av kamera och bilderna sociala medier
Introducera källkritik | åk 7-9

Bild som medel för att övertyga

Lektionen handlar om bild som medel för att påverka och övertyga.

Bilder som väckt diskussion

Fundera tillsammans! Försök att minnas bilder eller kampanjer i traditionell media eller på nätet som har väckt diskussion eller fått kritik. Det kan ha varit  på grund av att de har varit gjorda för att chockera, övertyga, propagera eller väcka starka känslor.

Vad är en fejkad bild?

Titta på bildserien. Arbeta två och två med frågorna som handlar om hur bilder kan användas för olika syften.

Grafisk bild av en mobilskärm, på skärmen syns ett inlägg med två personer som gör tummen upp.
Grafisk bild av en mobilskärm, på skärmen syns ett inlägg med två personer som gör tumme upp. Bredvid dem står två personer som grimaserar och gör tumme ner.
  1. Jämför de två bilderna med varandra. Vad berättar de?
  2. Är någon av bilderna falsk eller fejkad? Förklara hur du tänker.
  3. Om du hade läst en nyhet som berättade att "alla älskar" någonting och det sedan visade sig att det inte var sant - hur hade du reagerat då? Reagerar du på samma sätt om det är en bild som kommer med budskapet?
  4. Vilken av de två bilderna skulle du säga är:
    autentisk, visar den en verklig händelse
    representativ, visar den hur det var på platsen
    tendentiös, vill den som har valt bilden få den som ser den att tycka eller tänka något särskilt?

Välj perspektiv

Vilken vinkel eller vilket perspektiv en fotograf väljer kan göra stor skillnad för vad den som ser en bild uppfattar att den visar. Gör uppgifterna efter att ha tittat på bilderna i den här artikeln från danska tv-stationen TV2 DK.

  • Välj ett av bildparen i artikeln och skriv en kort notis eller längre bildtext till båda bilderna. Vinkla texten så att den stämmer med det bilden visar. Hitta på ett eget ämne - en händelse eller en nyhet - eller välj ett av följande förslag:
    • Så påverkades fredagshandeln av det vackra vädret
    • Så reagerar invånarna på smittspridningen
    • Inställda avgångar
    • Så märks prisraset
  • Kom överens med en eller flera klasskamrater om en plats eller ett objekt att fotografera. Bestäm var och en för sig vilken vinkel och vilket perspektiv ni vill ha. Ta oberoende av varandra några bilder var och jämför sedan resultatet. Diskutera om någon bild visar verkligheten bättre än någon annan.

Titta på omdiskuterade bilder

Under 2023 spred på sociala medier bilder av påven i en vit dunjacka . Dessa bilder visade sig vara AI-skapade och i samband med att bilderna spreds fördes ett samtal om bilder och tillit.

  1. Titta på bilderna på påven .
  2. Vad gör att du kanske är extra kritisk till den sortens bilder? Vilka skäl kan det finnas till att vi skapar bilder som den på påven? Och varför sprids bilder som de på påven "så lätt" på nätet?
  3. Läs artikeln "Påvens nya kläder var AI-generade " på Källkritiksbyråns sida och lär dig identifiera hur du kan avgöra om det är ett fotografi eller en AI-skapad bild.
  4. Spelar det någon roll om bilden är ”riktig” eller AI-skapad? Förklara och motivera!
  5. Är bilden på påven autentisk, visar den en verklig händelse?
  6. Är bilden på påven representativ, visar en riktig bild av påven?
  7. Är bilden tendentiös, vill den som har valt bilden få den som ser den att tycka eller tänka något särskilt?

Sammanfatta – skriv en lathund

Skriv en lathund/guide som förklarar hur bilder används för att vinkla händelser, genom vad bilden väljer att berätta eller inte.

Till lektionspaketet

För läraren

Så fungerar spara-funktionen

false
-