Händer håller upp en mobil med mobilkameran på mot telefonbåsen på Goto 10 i Linköpng.
18 juni kl. 13:00–15:30 | Linköping och online

AI och kreativitet

En eftermiddag om AI för lärande i skola och utbildning

Om eventet

Ledande experter kommer att dela med sig av sina kunskaper kring hur du kan använda AI som ett kreativt verktyg i undervisningen. Du som deltagare får möjlighet att delta genom interaktiva inslag och nätverkande!

Få insikter, kunskaper och inspiration till de möjligheter som AI kan skapa för kreativiteten. Du kommer även att få ett brett perspektiv på de risker och etiska överväganden som finns med att släppa in AI i klassrummet och i undervisningen.

Moderatorer: Joel Rangsjö och Jonatan Tensetti, lärare och IT-pedagoger. Både Jonathan och Joel är AI-nördar, som bland annat driver webbplatsen www.aiit.nu, där de delar med sig av massa tips och verktyg.

Program

13:00–13:10

AI – en kreativ boost för skolan?

Välkommen till AI-snack
Talare: Kristina Alexanderson, Joel Rangsjö och Jonatan Tensetti.

13:10-13:50 

Barn och kreativitet i en vardag med AI

Hur kommer AI påverka barns skapande? 
Vilka möjligheter medför AI för skapande? Talare: Kristina Alexanderson.

AI för de yngsta – kreativitet och förståelse!
Hur kan AI och AR förstärka lärandet? Simon Melin tar avstamp i förskolan men innehållet är applicerbart långt upp i åldrarna inom utbildning. Du kommer även få en inblick i hur Laiban, den digitala assistenten för förskolan fungerar.

Läsförståelse och AI
Att arbeta med AI för att skapa berättelser och bilder med barn och unga är roligt och kreativt. Här finns också en stor potential att arbeta med barn och unga för att öka förståelsen för hur berättelser är uppbyggda. Talare: Torunn Vignisdottir.

AI mot människans kreativitet: en kamp om framtiden?
Hur kommer AI påverka vår kreativitet när det blir enklare och enklare att promta fram verk istället för att komponera, skriva, måla, skissa, koda, fotografera och använda vår egen fantasi för att framställa det som pockar i huvudet, att få utnyttja hjärnans potential att kreera fram. Vad händer då? Talare: Camilla Askebäck och Lisa Eriksson.

Kreativt och kritiskt konsoliderar kunskap
Självklart ska både lärare och elev använda AI- verktyg. Läraren behöver förhålla sig nyfiket skeptisk och kritisk. Vad lär sig mina elever och hur vet jag att de lärt sig? Att skapa lustfyllda lektioner som eleverna tycker är väldigt roliga är enkelt. Att konsolidera kunskap hos eleverna är en konst. Talare: Sara Bruun.

13:50-14:40

Undervisning med AI

Kan AI göra lärandet bättre och om så hur?
Mats Larsnäs presenterar praktiska exempel från sitt klassrum, internationella exempel och egna personliga experiment.

AI i språkundervisningen
Att använda AI i kreativa lektioner inom språkundervisning öppnar nya möjligheter för båda lärare och elever. Med AI kan man skräddarsy innehåll och svårighetsgrad för varje elev, vilket ger en mer engagerande och personlig inlärningsupplevelse. Talare: Fatosh Yiakup.

AI som verktyg för undervisning
Anders Engström berättar om hur han arbetar som lärare med AI.

Kreativitet med AI i skolan 
Lena Winqvist visar exempel och berätta om hur eleverna och hon använder AI i skolan under NO- och bildlektionerna.

AI och språket – det är väl bara att prompta, eller?
Promptingenjör – det är kanske den enda gången vi som håller på med språk får kalla oss ingenjörer. AI ger oss nya möjligheter att skapa och uttrycka oss – att sätta ord, bild och ljud på det vi tänker och känner. Talare: Joel Rangsjö.

14:40-15:25 

Lärande blir det mer kreativt med AI? 

AI som en studiekompis? Gärna – men hur gör man?
Patricia Diaz ger konkreta exempel på hur vi kan hjälpa eleverna att använda sig av AI för att hjälpa dem framåt i sitt lärande, till exempel genom att prompta fram en outtröttlig hjälplärare som älskar att ge feedback.

AI: En superkraft för att kreativt höja kvaliteten och likvärdigheten i undervisningen
Hur kan artificiell intelligens och learning analytics tillsammans vara en kraftfull resurs för att höja kvaliteten och likvärdigheten i undervisningen? Talare: Anna Kraft.

AI: Kreativ katalysator i lärares lärande!
Malin Frykman ger tips på hur man med hjälp av AI kan skapa  situationsanpassade workshops, dilemmaövningar, personas och annat som kan förstärka lärares lärande. Vägen till elevernas kreativa lärande går via lärarnas kreativa lärande!

AI och ADHD
Hur kan AI (kunstig intelligens) vara en gamechanger för människor med ADHD? Talare: Jørgen Ulvan Moe.

Skapa en personligare assistent
Jonatan Tensetti visar en av sina favoriter som han använder för att träna chattboten på sin egna utveckling. Det blir live demo om vädret tillåter. 

AI in a global perspective*
Talare: Clara Lin Hawking

Vad händer när AI blir en kompis?
Vad händer när chattbotten (AI:n) blir en vän? Vilka möjligheter – och vilka risker – medför det? Och hur vanligt är det att barn och unga har chattbottar som kompisar? Talare: Johan Falk.

15:25-15:30

Skapar AI en mer kreativ skola?
Sammanfattning av dagen med Joel Rangsjö, Kristina Alexanderson och Jonatan Tensetti.

*på engelska

Talare

Porträtt av Kristina Alexanderson.

Kristina Alexanderson

Projektledare och ansvarig för skolsatsningar på Internetstiftelsen.

Porträtt av Sara Bruun.

Sara Bruun

Lärare, debattör om skolan och utbildning

Porträtt av Simon Melin.

Simon Melin

Pedagogisk utvecklare och grundare till AI-roboten LAIban som testas på förskolor. 

Porträtt av Joel Rangsjö

Joel Rangsjö

Gymnasie-språklärare. Har samlat och recenserat hundratals AI-verktyg som är anpassade till skolan. 

Porträtt av Jonatan Tensetti

Jonatan Tensetti

Lärare på SFI och AI-nörd. Föreläser, bloggar, poddar och allmänt andas AI. 

Porträtt av Malin Frykman.

Malin Frykman

Författare och innovationsledare med fokus på utbildning och digitalisering.

Porträtt av Lena Winqvist

Lena Winqvist

Lärare som arbetar med AI och aktiv med Canva-ambassadör

Porträtt av Fatosh Yiakup

Fatosh Yiakup

Gymnasielärare, var bland annat med i SVT:s dokumentär – Generation AI.

Porträtt av Mats Larsnäs

Mats Larsnäs

Gymnasielärare på Sveriges Ridgymnasium, föreläser, producerar och är rådgivare inom AI och xR.

Porträtt av Jorgen Ulvan Moe.

Jørgen Ulvan Moe

Har jobbat med AI sedan -94. Lektor på Vestfold og Telemark fylkeskommune.

Lisa Eriksson

Lisa Eriksson är lärare och verksamhetsansvarig för Makerzone som är en del av Sollentuna kommun

Porträtt av Camilla Askebäck Diaz

Camilla Askebäck Diaz

 IT-pedagog på Alviksskolan i Stockholm. Lärare, utbildningskonsult och författare.

Porträtt av Torunn Vignisdottir

Torunn Vignisdottir 

Digiteket, arbetar med att använda AI för att skapa läsfrämjande insatser för barn och unga inom ramen för biblioteket.

Mer om AI från Internetstiftelsen

En man och en kvinna står bredvid varandra och tittar tillsammans på en mobil.

Artiklar om AI

Vad är AI och hur används tekniken på olika ställen i samhället? Hur lär sig en AI och kan den tänka som en människa? Vad finns det för möjligheter och risker med datorer som blir allt mer självständiga? Här får du lära dig grunderna om AI – artificiell intelligens.

En kvinna sitter vid ett bord och dricker kaffe, bredvid står en robot.

Lektioner i AI

För att du ska kunna utveckla dina elevers digitala kompetens har vi fyllt på sajten med lektioner för hela grundskolan som på olika sätt närmar sig AI. Du hittar dem samlade på den här sidan.