Eventet har redan varit – om du missade eventet eller vill se det igen kan du göra det på Goto 10:s Youtube-kanal.
Om eventet
Ledande experter kommer att dela med sig av sina kunskaper kring hur du kan använda AI som ett kreativt verktyg i undervisningen. Du som deltagare får möjlighet att delta genom interaktiva inslag och nätverkande!
Få insikter, kunskaper och inspiration till de möjligheter som AI kan skapa för kreativiteten. Du kommer även att få ett brett perspektiv på de risker och etiska överväganden som finns med att släppa in AI i klassrummet och i undervisningen.
Moderator: Joel Rangsjö, lärare och it-pedagog, som bland annat driver webbplatsen www.aiit.nu.
Program
AI – en kreativ boost för skolan?
Välkommen till AI-snack
Talare: Kristina Alexanderson, Joel Rangsjö och Jonatan Tensetti
Barn och kreativitet i en vardag med AI
Hur kommer AI påverka barns skapande?
Vilka möjligheter medför AI för skapande? Talare: Kristina Alexanderson.
AI för de yngsta – kreativitet och förståelse!
Hur kan AI och AR förstärka lärandet? Simon Melin tar avstamp i förskolan men innehållet är applicerbart långt upp i åldrarna inom utbildning. Du kommer även få en inblick i hur Laiban, den digitala assistenten för förskolan fungerar.
Läsförståelse och AI
Att arbeta med AI för att skapa berättelser och bilder med barn och unga är roligt och kreativt. Här finns också en stor potential att arbeta med barn och unga för att öka förståelsen för hur berättelser är uppbyggda. Talare: Torunn Vignisdottir.
AI mot människans kreativitet: en kamp om framtiden?
Hur kommer AI påverka vår kreativitet när det blir enklare och enklare att promta fram verk istället för att komponera, skriva, måla, skissa, koda, fotografera och använda vår egen fantasi för att framställa det som pockar i huvudet, att få utnyttja hjärnans potential att kreera fram. Vad händer då? Talare: Camilla Askebäck och Lisa Eriksson.
Kreativt och kritiskt konsoliderar kunskap
Självklart ska både lärare och elev använda AI- verktyg. Läraren behöver förhålla sig nyfiket skeptisk och kritisk. Vad lär sig mina elever och hur vet jag att de lärt sig? Att skapa lustfyllda lektioner som eleverna tycker är väldigt roliga är enkelt. Att konsolidera kunskap hos eleverna är en konst. Talare: Sara Bruun.
Undervisning med AI
Kan AI göra lärandet bättre och om så, hur?
Mats Larsnäs presenterar praktiska exempel från sitt klassrum, internationella exempel och egna personliga experiment.
AI i språkundervisningen
Att använda AI i kreativa lektioner inom språkundervisning öppnar nya möjligheter för båda lärare och elever. Med AI kan man skräddarsy innehåll och svårighetsgrad för varje elev, vilket ger en mer engagerande och personlig inlärningsupplevelse. Talare: Fatosh Yiakup.
AI a tool for Education*
Katie Hasselstrøm berättar om hur verktyget Teacherbot och hur du kan arbeta med det som elev, lärare och skola.
Kreativitet med AI i skolan
Lena Winqvist visar exempel och berätta om hur eleverna och hon använder AI i skolan under NO- och bildlektionerna.
AI och språket – det är väl bara att prompta, eller?
Promptingenjör – det är kanske den enda gången vi som håller på med språk får kalla oss ingenjörer. AI ger oss nya möjligheter att skapa och uttrycka oss – att sätta ord, bild och ljud på det vi tänker och känner. Talare: Joel Rangsjö.
Lärande blir det mer kreativt med AI?
AI som en studiekompis? Gärna – men hur gör man?
Patricia Diaz ger konkreta exempel på hur vi kan hjälpa eleverna att använda sig av AI för att hjälpa dem framåt i sitt lärande, till exempel genom att prompta fram en outtröttlig hjälplärare som älskar att ge feedback.
AI: En superkraft för att kreativt höja kvaliteten och likvärdigheten i undervisningen
Hur kan artificiell intelligens och learning analytics tillsammans vara en kraftfull resurs för att höja kvaliteten och likvärdigheten i undervisningen? Talare: Anna Kraft.
AI: Kreativ katalysator i lärares lärande!
Malin Frykman ger tips på hur man med hjälp av AI kan skapa situationsanpassade workshops, dilemmaövningar, personas och annat som kan förstärka lärares lärande. Vägen till elevernas kreativa lärande går via lärarnas kreativa lärande!
AI och ADHD
Hur kan AI (kunstig intelligens) vara en gamechanger för människor med ADHD? Talare: Jørgen Ulvan Moe.
Skapa en personligare assistent
Jonatan Tensetti visar en av sina favoriter som han använder för att träna chattboten på sin egna utveckling. Det blir live demo om vädret tillåter.
AI in a global perspective*
Talare: Clara Lin Hawking
Vad händer när AI blir en kompis?
Vad händer när chattbotten (AI:n) blir en vän? Vilka möjligheter – och vilka risker – medför det? Och hur vanligt är det att barn och unga har chattbottar som kompisar? Talare: Johan Falk.
Future days - AI för kreativt skrivande
Varje år ordnar teknikprogrammet på Erik Dahlbergsgymnasiet Futures Day, där elever skriver berättelser om framtiden med hjälp av AI. Här redovisar Andrew Galbraith översiktligt projektet utifrån ett språkmodellperspektiv.
Skapar AI en mer kreativ skola?
Sammanfattning av dagen med Joel Rangsjö, Kristina Alexanderson och Jonatan Tensetti.
*på engelska
Talare
Kristina Alexanderson
Projektledare och ansvarig för skolsatsningar på Internetstiftelsen.
Sara Bruun
Lärare, debattör om skolan och utbildning
Simon Melin
Pedagogisk utvecklare och grundare till AI-roboten LAIban som testas på förskolor.
Joel Rangsjö
Gymnasie-språklärare. Har samlat och recenserat hundratals AI-verktyg som är anpassade till skolan.
Jonatan Tensetti
Lärare på SFI och AI-nörd. Föreläser, bloggar, poddar och allmänt andas AI.
Malin Frykman
Författare och innovationsledare med fokus på utbildning och digitalisering.
Lena Winqvist
Lärare som arbetar med AI och aktiv med Canva-ambassadör
Fatosh Yiakup
Gymnasielärare, var bland annat med i SVT:s dokumentär – Generation AI.
Mats Larsnäs
Gymnasielärare på Sveriges Ridgymnasium, föreläser, producerar och är rådgivare inom AI och xR.
Jørgen Ulvan Moe
Har jobbat med AI sedan -94. Lektor på Vestfold og Telemark fylkeskommune.
Lisa Eriksson
Lisa Eriksson är lärare och verksamhetsansvarig för Makerzone som är en del av Sollentuna kommun
Camilla Askebäck Diaz
IT-pedagog på Alviksskolan i Stockholm. Lärare, utbildningskonsult och författare.
Torunn Vignisdottir
Digiteket, arbetar med att använda AI för att skapa läsfrämjande insatser för barn och unga inom ramen för biblioteket.
Mer om AI från Internetstiftelsen
Artiklar om AI
Vad är AI och hur används tekniken på olika ställen i samhället? Hur lär sig en AI och kan den tänka som en människa? Vad finns det för möjligheter och risker med datorer som blir allt mer självständiga? Här får du lära dig grunderna om AI – artificiell intelligens.
Lektioner i AI
För att du ska kunna utveckla dina elevers digitala kompetens har vi fyllt på sajten med lektioner för hela grundskolan som på olika sätt närmar sig AI. Du hittar dem samlade på den här sidan.
AI i skolan – beprövad erfarenhet och forskning
Välkommen till en eftermiddag om AI i skolan. Ett hybridevenemang för lärare och utbildare som vill djupdyka i frågor kring AI och utbildning. Anmäl dig här!