.FILE 2G 3G 4G 5G
illustration med dator och ikoner av bilder
Koll på källkritik | åk 4-6

Källgranska historiska bilder

Lektionen handlar om hur man kan granska bilder på webben

Söka med bild på webben

Läs igenom guiden och gör en omvänd bildsökning.

Guide för hur du söker efter en bild med hjälp av en bildlänk, så kallad omvänd bildsökning, på Google

  1. Öppna en webbläsare (till exempel Chrome, Safari eller Edge).
  2. Besök webbsidan med bilden som du ska granska.
  3. Högerklicka på bilden (du behöver använda en dator).
  4. Välj Kopiera bildadress i menyn som kommer fram.
  5. Öppna en ny flik i webbläsaren.
  6. Besök Google.se i den nya fliken.
  7. Klicka på kamerasymbolen i sökrutan på Google.se.
  8. Högerklicka i sökrutan och välj Klistra in för att lägga in bildadressen.
  9. Tryck på Enter på tangentbordet eller klicka på Sök på sidan.
  10. Granska sökresultatet.

Gör en omvänd bildsökning.

  • Gå till på bilden som finns i artikeln "Carl Bildt och Bill Clinton skriver historia med sitt mejl" på internetmuseum.se.
  • Gör en omvänd bildsökning enligt guiden här ovanför.
  • Granska sökresultaten, vad kan du få reda på?
  • Vem föreställer bilden?
  • Används bilden på andra webbsidor?
  • Finns det liknande bilder? Hur liknar de ursprungsbilden?
  • Kan du hitta fler bilder på Carl Bildt?

Undersök bilderna

Gör en omvänd bildsökning för att ta reda på mer om bilderna. Besvara frågorna om bilderna.

  1. Använd den här bilden av en runsten.
    • Var i Sverige finns runstenen som syns bilden?
    • Vad kallas runstenen?
    • Finns det likande runstenar och vilka listas när du söker på den här?
  2. Använd den här bilden av en bildsten.
    • Var i Sverige finns bildstenen?
    • Hur säkerställer du att du hittar exakt den här bildstenen?
    • Finns det liknande bildstenar och vilka listas när du söker på den här?
  3. Använd den här bilden av skeppssättningen.
    • Vad är en skeppssättning?
    • Var i Sverige finns den här skeppssättningen?
    • Vilka liknande skeppssättningar får du vid en sökning?
  4. Använd den här bilden på ett flintverktyg.
    • Vad föreställer bilden?
    • Vem har publicerat bilden?
    • När du söker på bilden, vilka källor hittar du?

Sök på en nyhetsbild

Besök webbplatsen för din lokala nyhetstidning och välj en bild. Gör en omvänd bildsökning och svara på frågorna.

  1. Vad föreställer bilden enligt den omvända bildsökningen?
  2. Används bilden i några andra sammanhang?
  3. Finns det liknande bilder på andra webbplatser?
  4. Vad mer kan du ta reda på genom en omvänd bildsökning?
Till lektionspaketet

För läraren

Se lärarinstruktioner

Lektionens syfte

Syftet med lektionen är att öva på att söka med hjälp av bilder, för att lära elever granska bilders ursprung.

Förberedelser

Det är bra om du har testat att söka på bilder via en söktjänst själv. Ett stöd kan vara att använda följande guide.

Om du som lärare vill har fördjupande material kan du läsa mer om källkritik Internetkunskap.se, till exempel artikeln Den som söker finner - men vad exakt är det vi hittar? I lärardelen till lektionerna Sökkritik och Undersök Google finns en presentation om sökkritik.

Genomförande

Låt eleverna arbeta i par tillsammans med att söka efter bilderna som finns i lektionen. De är alla hämtade från Digitalt museum.

Se läroplanskoppling

Skolans uppdrag

Skolan ska bidra till att eleverna utvecklar förståelse för hur digitaliseringen påverkar individen och samhällets utveckling. Alla elever ska ges möjlighet att utveckla sin förmåga att använda digital teknik. De ska även ges möjlighet att utveckla ett kritiskt och ansvarsfullt förhållningssätt till digital teknik, för att kunna se möjligheter och förstå risker samt kunna värdera information.

Centralt innehåll i samhällskunskap (årskurs 4-6)

Information och kommunikation
- Mediernas roll som informationsspridare, opinionsbildare och granskare av samhällets makthavare samt som underhållare.
- Hur digitala och andra medier kan användas ansvarsfullt utifrån sociala, etiska och rättsliga aspekter.
- Metoder för att söka information, till exempel textläsning, intervjuer och observationer. Samtal om olika källors användbarhet och tillförlitlighet.

Granskning av samhällsfrågor
- Hur budskap, avsändare och syfte kan urskiljas och granskas med ett källkritiskt förhållningssätt i såväl digitala medier som i andra typer av källor som rör samhällsfrågor.

Centralt innehåll i ämnet svenska (årskurs 4-6)

Texter
- Texter som kombinerar ord, bild och ljud samt texter i digitala miljöer. Texternas innehåll, uppbyggnad och typiska språkliga drag.

Språkbruk
- Formellt och informellt språk. Skillnader i språkanvändning beroende på mottagare, syfte och sammanhang. Ansvarsfullt agerande vid kommunikation i digitala och andra medier.

Centralt innehåll i ämnet historia (årskurs 4-6)

Syfte
Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar kunskaper om hur vi kan veta något om det förflutna genom historiskt källmaterial. Eleverna ska också ges förutsättningar att utveckla förmågan att ställa frågor till och värdera källor som ligger till grund för historiska kunskaper. Arbetet med källor ska även ge eleverna förutsättningar att leva sig in i det förflutna.

Undervisningen ska vidare bidra till att eleverna utvecklar förståelse för hur historia används i samhället och i vardagslivet. Därigenom ska eleverna få olika perspektiv på hur bruket av historiska berättelser och referenser kan på­verka människors identiteter, värderingar och föreställningar.

Undervisningen i ämnet historia ska ge eleverna förutsättningar att ut­veck­la

  • kunskaper om händelser, aktörer och förändringsprocesser under olika tidsperioder samt om historiska begrepp och långa historiska linjer,
  • förmåga att ställa frågor till historiska källor samt att tolka, kritiskt granska och värdera dessa, och
  • förmåga att reflektera över hur historia kan brukas i olika sammanhang och för olika syften.

Kulturmöten och statsbildning i Norden, cirka 800–1500

  • Vad historiska källor är, till exempel arkeologiska fynd, texter, muntliga berättelser och digitalt material, och hur de kan användas för att ge kun­ska­per om det förflutna.

Centralt innehåll i bild (årskurs 4-6)

Bildframställning
- Fotografi, film och annat digitalt bildskapande samt redigering av fotografi och rörlig bild.
- Rättigheter och skyldigheter samt etiska frågeställningar vid användning av bilder i olika sammanhang.

Bildanalys
- Bilder ur elevernas visuella kulturer som gestaltar identitet, grupptillhörighet och normer.
- Hur bilder påverkar och förmedlar budskap. Ord och begrepp för att kunna samtala om bilders innehåll, uttryck och funktioner.

Dela lektionen

Google Classroom

Google Drive

Microsoft Teams

Så fungerar spara-funktionen

false
-