.FILE 2G 3G 4G 5G
Lektionspaket | 6 lektioner för åk 4-6

Fortsätt med Scratch

Lektioner som låter eleverna repetera och använda begrepp och moment från matematiken i arbetet med att programmera ett spel i Scratch.

I lektionerna används Scratch, ett visuellt programmeringsspråk, för att utveckla elevernas kunskaper i programmering och programmeringsmiljöer. Lektionerna bygger på videoinstruktioner som eleverna enkelt kan följa för att skapa ett program.

Lösa problem och omsätta idéer i praktik

En aspekt av digital kompetens handlar om att förstå och kunna använda digitala tjänster för att lösa problem och omsätta idéer. För att lösa uppgiften i de här lektionerna – att programmera ett enkelt spel i Scratch – behöver eleverna kunna använda ett koordinatsystem, förstå innebörden i begreppet slump och ha kunskap om vad en klon är.

Om materialet – av lärare för lärare, fritt att använda

Allt lektionsmaterial på Digitala lektioner är framtaget av lärare och personer med erfarenhet av undervisning och utgår från läroplanen för grundskolan. I anslutning till varje lektion hittar du kopplingar till kursplaner.

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev

Skriv upp dig och få nyheter, tips om utbildningar, event och andra kostnadsfria satsningar vi gör för lärare. Fyll i vilken årskurs du helst vill få mer tips om.

Årskurs
Jag samtycker till att ta emot nyhetsbrev och har tagit del av integritetspolicyn
Anmäl dig till vårt nyhetsbrev

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev

Skriv upp dig och få nyheter, tips om utbildningar, event och andra kostnadsfria satsningar vi gör för lärare. Fyll i vilken årskurs du helst vill få mer tips om.

Årskurs
Jag samtycker till att ta emot nyhetsbrev och har tagit del av integritetspolicyn
false
-