
Vilka bilder får synas?
Lektionen handlar om hur normer påverkar vilka bilder vi ser i digitala medier.
Lyssna på Stil Special
Lyssna på inslaget om Instagram och fotografen och konstnären Arvida Byström ur SR programmet Stil Special . Inslaget ligger först i programmet (0.00 - 13.30). Besvara och diskutera frågorna. (Du kan ladda ner programmet här .)
- Använder du Instagram eller någon annan social media där bilder har störst betydelse?
- Vilket motiv hade bilden du senast publicerade?
- Vad får du inte publicera på Instagram? Läs gärna användarreglerna för Instagram och några andra sociala medie-plattformar.
- Arvida Byström har just kommit ut med en bok tillsammans med en kollega. Vad är det för bok?
- Varifrån kommer bilderna i boken?
- Arvida säger att bilderna i boken är intressanta just eftersom de inte får visas. Vad menar hon med det, tror du?
- Vad får du veta om Arvida Byström i reportaget?
- Sök efter hennes bilder på nätet och beskriv hennes stil.
- Reportaget handlar om bilder som plockats bort från Instagram, men hur går det till? Har du eller någon du känner fått någon bild borttagen?
- Det här avsnittet av Stil heter "Den stora digitala spegelsalen". Förklara varför avsnittet heter så.
- Många konstnärer använder sociala medier för att nå ut med sin konst. Vem eller vad avgör om ett fotografi är konst eller inte?
- I reportaget nämns några saker som gör att bilder kan bli borttagna. Vilka normer tycker du att det finns kring: behåring (kroppshår), kroppsvätskor (till exempel mens, snor, svett, blod) och nakenhet?
- Är det censur att få en bild borttagen från Instagram eller är det ett brott mot de regler som finns på plattformen?
Läs en artikel
Läs artikeln om Chessie King Därför lägger 24-åringen upp "misslyckade" bilder: "Tidigare hade jag raderat dem direkt" . Använd frågorna som stöd för att samtala om artikeln.
- Är det Chessie gör bra? Motivera!
- Känner du till några andra bloggare, influencers eller youtubers som har gjort något liknande? Berätta!
- Chessie nämner vinklar och ljus som en del av vad som påverkade vilka bilder hon delade. Många använder också filter när de fotograferar eller delar bilder. Vad tycker du om det? Är det något du tänker på när du ser andras bilder?
Sammanfatta och reflektera
Titta på klippet och utgå från frågorna för att sammanfatta lektionen.

- Vem eller vilka är det som styr vilka värderingar som vi tar del av på nätet?
- Vilken roll tror du att algoritmer spelar för vilka bilder vi tar del av på nätet?
- Kan enskilda individer, till exempel du och dina kamrater, påverka vilka värden som förmedlas på nätet? Ge gärna exempel!
- Skriv ner dina tre bästa tips till en ung person som vill påverka den bild av världen som förmedlas på nätet.