Fundera på egen hand kring frågorna.
1. Vilken information är så viktigt att du kan den utantill?
2. Vilken information sparar du så att bara du kan få tillgång till den?
Lektionen är en grundläggande introduktion till informationssäkerhet.
Fundera på egen hand kring frågorna.
1. Vilken information är så viktigt att du kan den utantill?
2. Vilken information sparar du så att bara du kan få tillgång till den?
Titta på listan med förslag på information som kan behöva hållas säker, skyddad eller inlåst.
Hur viktig är informationen? Arbeta tillsammans med en kompis och värdera om informationen.
Gradera listan
1 = livsviktig information
2 = mycket viktig information
3 = viktig information
4 = varken viktig eller oviktig information
5 = oviktig information
Titta på filmklippet om cybersäkerhet från Unga Forskare och diskutera frågorna.
Fundera kring vad du och dina föräldrar har sparat från ditt liv fram till idag. Vilka saker, bilder, papper eller andra " bärare" av information finns sparat hemma hos dig? Gör varsin lista och jämför med varandra.
Fundera och resonera med hjälp av frågorna:
Ge varandra era bästa tips på hur man ska hantera sin viktiga information.
Syftet med lektionen är att öka elevernas medvetenhet om hur olika typer av information har olika värde.
Titta igenom listan med förslag på information. Hur värderar du själv den? Förbered dig för den händelse att eleverna har olika uppfattning om värdet av några av exemplen. Läs gärna mer om informationssäkerhet (MSB).
Låt eleverna reflektera kring vilken information de anser är viktig och hur de skyddar den, för att sedan värdera innehållet i listorna. Fundera kring vad som är viktig personlig information under en människas liv (fotografier, leksaker och böcker man var rädd om som liten, papper och bilder från barndomen, betyg, intyg, skolarbeten, information förknippad med arbetslivet). Resonera om hur information kan ha olika värde i olika sammanhang och för olika människor.
Skolan ska bidra till att eleverna utvecklar förståelse för hur digitaliseringen påverkar individen och samhällets utveckling. Alla elever ska ges möjlighet att utveckla sin förmåga att använda digital teknik. De ska även ges möjlighet att utveckla ett kritiskt och ansvarsfullt förhållningssätt till digital teknik, för att kunna se möjligheter och förstå risker samt kunna värdera information.
Teknik, människa, samhälle och miljö
- Internet och några andra globala tekniska system samt deras fördelar, risker och begränsningar.
- Möjligheter, risker och säkerhet vid teknikanvändning i samhället, däribland vid lagring av data.
Tekniska lösningar
Tekniska lösningar
- Hur komponenter och delsystem benämns och samverkar inom tekniska system, till exempel informations- och kommunikationsteknik och transportsystem.
Information och kommunikation
- Hur media produceras, distribueras och konsumeras samt vilka möjligheter och svårigheter det kan innebära för mediernas roll i ett demokratiskt samhälle.
Granskning av samhällsfrågor
- Lokala, nationella och globala samhällsfrågor och olika perspektiv på dessa.
- Kritisk granskning av information, ståndpunkter och argument som rör samhällsfrågor i såväl digitala medier som i andra typer av källor.