
Viktig information - vad är det?
Lektionen är en grundläggande introduktion till informationssäkerhet.
Vad är viktig information för dig?
Fundera på egen hand kring frågorna.
1. Vilken information är så viktigt att du kan den utantill?
2. Vilken information sparar du så att bara du kan få tillgång till den?
Gradera hur viktig informationen är
Titta på listan med förslag på information som kan behöva hållas säker, skyddad eller inlåst.
Hur viktig är informationen? Arbeta tillsammans med en kompis och värdera om informationen.
- skolschemat
- teckningar från förskolan
- läroboken i historia
- betygen från årskurs sex
- dina bebisbilder
- ditt pass
- inloggningsuppgifter till mejlen
- inloggningsuppgifter till skolan dator
- dagens inlämnade läxa
- bankinloggning
- dina bankuppgifter
- mobiltelefonen
- ditt personnummer
- telefonnummer
- din religiösa tillhörighet
- klasslistan
- adressen
- nycklar
- betygen från årskurs nio
- hjärnan
- dina dagboksanteckningar
Gradera listan
1 = livsviktig information
2 = mycket viktig information
3 = viktig information
4 = varken viktig eller oviktig information
5 = oviktig information
Cybersäkerhet i samhället
Titta på filmklippet om cybersäkerhet från Unga Forskare och diskutera frågorna.
- Vilka känsliga it-system finns hos: politiska partier, banker, samhällets infrastruktur, sjukhus? Ge exempel!
- Vad skulle hända om deras känsliga it-system slogs ut?
- Vilken viktig information, eller känsliga uppgifter, skulle kunna läcka från deras it-system? Vilka konsekvenser skulle det kunna få?
Din personliga viktiga information
Fundera kring vad du och dina föräldrar har sparat från ditt liv fram till idag. Vilka saker, bilder, papper eller andra " bärare" av information finns sparat hemma hos dig? Gör varsin lista och jämför med varandra.
Fundera och resonera med hjälp av frågorna:
- Är det ni har på era listor viktig information? Förklara och motivera hur ni tänker.
- Kan information ha olika värde i olika sammanhang? Eller för olika personer? För vem har sakerna på din lista ett värde?
- Har du eller dina föräldrar valt att skydda sakerna på din lista på något särskilt sätt?
- Om ni skulle ses och göra nya listor om ungefär 30 år, vad skulle finnas på listan då som inte finns där idag?
- Har du sett en film eller läst en bok om en någon där handlingen bygger på information om den personen som producenten eller författaren har fått från sånt som ni har på era listor? Ge exempel. Fundera på om filmen eller boken hade kommit till utan sakerna på era listor.
Sammanfatta
Ge varandra era bästa tips på hur man ska hantera sin viktiga information.