Lektionens syfte
Syftet med lektionen är att introducera en enkel metod för källkritisk granskning.
Förberedelser
Utgångspunkt för lektionen är UR:s program Är det sant?. Titta på programmet innan du gör lektionen tillsammans med eleverna. I presentationen Introduktion till källkritik hittar du svaren på de frågor som ställs i lektionen om programmet.
Titta på det avsnitt av Lilla Aktuellt som du vill att eleverna ska arbeta med att granska. Om de brukar titta på programmet kan ni gärna inleda med att samtala om varför ni tittar på just det nyhetsprogrammet. Det kan till exempel handla om källtillit som betyder att ha källor som man litar på för att man har förtroende för avsändaren, om att programmet är anpassat för en yngre målgrupp eller att programmet tar upp nyheter som är viktiga för målgruppen. Självklart fungerar lektionen utmärkt att tillämpa på något annat program också.
Genomförande
Titta på UR:s program Är det sant? tillsammans med dina elever. När ni har sammanfattat de källkritiska frågorna: vem, vad, när, varför och hur? använder eleverna frågorna för att granska ett avsnitt av Lilla Aktuellt.