
Värdera källor: Är fågeln farlig?
En introduktion till ett källkritiskt samtal utifrån en bild.
Titta på bilden
Arbeta i par. Titta på bilden och svara på frågorna.
Vad ser du på bilden?
Titta på bilden tillsammans med en kompis och prata om vad ni ser. Svara på frågorna – ni kan ha olika svar.
Ett barn håller ett förstoringsglas mot en mobilskärm där det står att en fågel är farlig. Samma fågel beskrivs som ovanlig och skydd i två andra källor.
- Vad föreställer bilden? Beskriv den.
- Hur många fåglar ser du?
- Är det samma fågel som syns på alla platser? Förklara hur du tänker.
- Vad får du reda på om fågeln när du tittar på bilden?
- Om du ska välja en fågel att presentera som den riktiga fågeln, vilken fågel skulle du välja då? Förklara hur du tänker.
- Varför tror du att personen på bilden har ett förstoringsglas? Vad använder man det till?
- Om personen på bilden ska berätta för sin kompis om fågeln vad tycker ni att hen ska berätta då?
- Personen på bilden läser och tittar på flera olika källor om fåglar. Hur skulle du göra om du skulle ta reda på mer om en särskild fågelart?
Sammanfatta
Sammanfatta vad ni har pratat om.
Ge era bästa tips på vad man ska tänka på när man hämtar information från olika källor.