.FILE 2G 3G 4G 5G
illustration av tre utflyktsmål på tre fiktiva digital källor
Nosa på källkritiska frågor | åk F-3

Välja källa: använd källkritiska frågor

Lektionen handlar om att ställa källkritiska frågor.

Ställ källkritiska frågor

Läs texten och lös uppgiften.

Utflykten

En dag när du och dina klasskamrater kommer in i klassrummet står det ett enda ord på tavlan UTFLYKT. Alla börjar genast att prata i munnen på varandra om vad det handlar om. När er lärare kommer har både du och de andra hunnit föreställa er allt från en skogspromenad med matsäck till en helikopterfärd till ett tivoli. Er lärare är er enda källa till vad ordet UTFLYKT på tavlan handlar om. Men källan berättar ingenting innan ni har kommit på minst fem frågeord som kan ge er de svar ni behöver. Var frågvis!

  • Vilka fem frågeord skulle du använda?
  • Gör tillsammans med er lärare en lista av alla frågeord. Välj ut de fem frågor ni tror kommer att ge er flest svar om utflykten när ni ställer dem till er källa.

Tre olika källor

illustration av tre utflyktsmål på tre fiktiva digital källor
Illustration av reklam för tre olika utflyktsmål på tre fiktiva digitala källor.
  • Vad står det om utflyktsmålen? Läs tillsammans.
  • Vilka är de olika utflyktsmålen på bilden?
  • Använd era frågeord. Vilka av dem får ni svar på genom att läsa och titta på bilden?
  • Är det någon fråga ni inte får svar på? Vad beror det på och hur skulle ni göra för att få svar på den?
  • De tre platserna på bilden presenteras i tre olika källor. Vilka är de olika källorna?
  • Är det källor som du brukar använda?

Välj utflyktsmål

Välj utflyktsmål och förklara varför du väljer det.

illustration av tre utflyktsmål på tre fiktiva digital källor
Illustration av reklam för tre olika utflyktsmål på tre fiktiva digitala källor.
  1. Vart skulle du åka med klassen om du fick välja själv? Motivera ditt val.
  2. Vilket utflyktsmål passar bäst om:
    • klassen ska åka precis innan sommarlovet
    • resan inte får kosta något
    • klassen ska vara borta över dagen
    • det är er klass som ska åka
    • ni vill åka skidor
    • ni vill tälta
  3. Var det något utflyktsmål du valde bort helt och hållet? Vilket och varför?

Sammanfatta

En källa berättar alltid något för oss. Ibland genom text som man ska läsa. En källa kan vara en bild eller en sak som man kan titta på för att få reda på något. När du läste om och tittade på de tre utflyktsmålen ställde du också frågor om det du såg och läste. Du var källkritisk. Du tog reda på, undersökte och jämförde informationen som du fick från att titta och läsa på bilden.

  • Varför är det viktigt att lära sig göra så? Alltså att lära sig vara källkritisk? Fundera tillsammans.
Till lektionspaketet

För läraren

Så fungerar spara-funktionen

false
-