Tekniska lösningar inom kommunikations- och informationsteknik för utbyte av information

Lektionen handlar om internet och andra globala tekniska kommunikationssystem och verktyg.

Lektionsförfattare: Måns Jonasson

Se lärarinstruktioner

Lektionens syfte

Syftet med lektionen är att låta eleverna lära sig hur internet är uppbyggt för att förstå vikten av moderna tekniska kommunikationssystem för utbyte av information.

Genomförande

Dela gärna in eleverna i fyra grupper. Låt grupperna läsa på om och svara på frågor om ett av de fyra ämnesområden kopplade till internet som finns i lektionsupplägget.

När grupperna är klara kan de bilda tvärgrupper redovisa sina insikter för varandra.

Avsluta med gemensam diskussion och utifrån frågorna under lektionsdel 5.

Se läroplanskoppling

Centralt innehåll i ämnet teknik (årskurs 7-9)

Arbetssätt för utveckling av tekniska lösningar

  • Tekniska lösningar inom kommunikations- och informationsteknik för utbyte av information, till exempel datorer, internet och mobiltelefoni.
  • Internet och andra globala tekniska system. Systemens fördelar, risker och begränsningar.
  • Samband mellan teknisk utveckling och vetenskapliga framsteg.
  • Hur tekniken har möjliggjort vetenskapliga upptäckter och hur vetenskapen har möjliggjort tekniska innovationer.

Lektionen

Visa i klassrumsläge

1 Lektionsdel 1:

Internet - vad är det?

Instruktioner

Läs och ta tillsammans reda på mer om: Internet – vad är det?

Internet- vad är det?

Idag är internet lika naturligt för oss som elektricitet eller telefoni. Nätet finns överallt och vi är ständigt uppkopplade. Vad är internet egentligen, hur började det hela, och vilka är nätets tekniska beståndsdelar?

Läs de fyra artiklarna på Internetmuseum:

Frågor

  • Vad var Arpanet?
  • Vad var det som gjorde ”paketutbyte”, packet switching speciellt?
  • När skickades det första meddelandet över Arpanet?
  • Var fanns den första datorn som kopplades upp till Arpanet utanför USA?
2 Lektionsdel 2:

Vad gör internet unikt?

Instruktioner

Läs och ta reda på mer om: Vad gör internet unikt?

3 Lektionsdel 3:

Andra globala tekniska system - GPS

Instruktioner

Läs och ta reda på mer om: Andra globala tekniska system – GPS

Andra globala tekniska system – GPS

Internet är ett av flera globala tekniska system som vi använder oss av till vardags. Jämför internet med GPS och mobilnät. Se vilka likheter och skillnader som finns mellan dem kopplat till framväxt, drift och implementation av globala tekniska system.

Läs om GPS på Wikipedia för att hitta svaren på följande frågor:

  • Vem eller vilka uppfann GPS, och vad är GPS en förkortning för?
  • Hur kan GPS-systemet täcka i princip hela jordklotet?
  • Med hur stor noggrannhet kan GPS-systemet bedöma din position på jorden?
  • Beskriv hur positionering med hjälp av GPS använder sig av triangulering.
4 Lektionsdel 4:

Andra globala tekniska system - moderna mobilnät

Instruktioner

Läs och ta reda på mer om: Andra globala tekniska system – moderna mobilnät

Moderna mobilnät

Internet och GPS började som militära system. Mobiltelefonin utvecklades däremot helt och hållet i det civila samhället.

Läs Wikipediasidan om mobiltelefoni, och besvara följande frågor:

  • Beskriv skillnaden mellan en mobilstation och en basstation.
  • Varför ger mobiltelefoner ifrån sig elektromagnetiska fält?
  • Ge ett eller flera exempel på tekniker som används för att en mobiltelefon ska kunna kommunicera med en basstation.
5 Lektionsdel 5:

Avslutande reflektion

Instruktioner

Redovisa vad ni har lärt er.

Redovisa

Redovisa vad ni lärt er för varandra och diskutera likheter och skillnader mellan internet, GPS och mobiltelefoni.

Diskutera frågorna.

  • Vilka nya globala tekniska system tror ni kommer att behövas i framtiden?
  • Hur underlättar de globala tekniska systemen som finns idag kommunikation mellan människor? Ge exempel.
  • Hur kan globala tekniska system leda till bättre samarbete inom till exempel forskning och vetenskap eller politik?
  • Vilka olika samhällsfunktioner har nytta av globala tekniska system? Ge exempel.
  • Hur skulle kommunikationen mellan människor påverkas om de globala tekniska systemen plötsligt slutade att fungera? Resonera om hur det skulle påverka den enskilda individen, enskilda företag, samhället och stater och länder.
6 Lektionsdel 6:

Nästa lektion

Instruktioner

Fördjupa dina kunskaper i programmering och teknik i lektionen Programmera ett dörrlarm (del 1/2).