.FILE 2G 3G 4G 5G
En svart pratbubbla med ett hjärta i.
Sex, samtycke och relationer på nätet | åk 7-9

Samtycke och kontakter på nätet

Lektionen ger en introduktion till samtycke på nätet.

Läs om Simone

Läs texterna om Simone, som är en elev som går på gymnasiet.

Simone går första året i gymnasiet. Ända sedan slutet av åttan har hon längtat och väntat på att sluta grundskolan och börja i gymnasiet. Hon hade många kompisar i klassen, men Simone kände ofta att hon hade växt ifrån dem. Kanske berodde det på att hon redan i sjuan hade en relation med en flera år äldre kille som hon träffade på en handbollsturnering? De låg aldrig med varandra, men hade sex på alla möjliga andra sätt; även på nätet. Efter att det tog slut har Simone fortsatt med det tillsammans med andra. Hon är bisexuell och tycker nätet är en bra plats för att lära känna nya människor. Hon har alltid känt sig trygg med att bli respekterad när hon säger nej till något – både off- och online.

Men för några dagar sedan hände något…

1. Bilder på Simone i underkläder

En kompis berättar för Simone att det finns bilder av henne i underkläder på en sajt där framför allt killar hänger ut och dissar tjejers kroppar. När Simone tittar ser hon att det är bilder från när hon var femton. Det är en kille i hennes grundskoleklass som hon strulade lite med som har tagit dem. Simone kan inte fatta varför har han lagt ut dem – de har alltid fortsatt vara vänner.

2. Bilder av Simone på en porrsajt

En polis hör av sig och berättar att de har hittat bilder och filmer av Simone på en utländsk porrsajt. Bilderna dök upp i samband med en större utredning av en person som de misstänker för flera sexuella övergrepp på nätet och för grooming. Vad tycker du att Simone ska göra?

Sveriges Radio: När polisen ringer rasar världen - om sexuella övergrepp på nätet

3. Simones onlinedejt var 13 år

En kvinna hör av sig och säger att hon är mamma till en 13-åring som Simone har haft kontakt med och delat bilder med. Kvinnan berättar att hennes barn har känt sig tvingat att ställa upp på allt Simone har bett om. Simone fattar ingenting. Hon visste inte att personen hon chattade med bara var 13 år och även om hen verkade osäker sa hen aldrig nej till något. Vad har Simone gjort för fel?

Polisen: Sexualbrott mot barn på nätet

4. Har Simone varit otrogen?

Tjejen i en parallellklass som Simone är kär i och har dejtat några gånger sms:ar. Hon är arg, ledsen och besviken eftersom hon har fått reda på att Simone har skickat flirtiga meddelanden till en annan person under tiden som de har träffats. Simone känner sig plötsligt osäker på vad som är okej i en relation. Har hon varit otrogen?

5. Simone får dickpicks

En okänd avsändare skickar dickpics till Simones mobil. Personen skriver saker som visar att hen vet vem Simone är och har sett saker hon har skrivit till andra på nätet. Avsändaren hotar att berätta för Simones föräldrar om vad hon gör på nätet om hon inte skickar nakenbilder av sig själv. Vad ska Simone göra?

SVT: Pappan: Jag är stolt att hon berättade

6. Simone blir uthängd

När Simone kommer till sitt skåp har någon klottrat HORA på det med stora bokstäver. Det visar sig att hon och två andra tjejer i skolan har hängts ut som "sexgalna och kåta" i en grupp på nätet som många i skolan följer. Simone förstår att just de har blivit uthängda eftersom de har gått till skolans rektor med krav på att skolan oftare ska polisanmäla sextrakasserier mellan elever. Simone och många andra tycker att skolan blundar för nudes, dickpics och grova kommentarer med motiveringen att det "bara är på nätet och utanför skoltid". Hur ska Simone reagera på att hon blir utsatt för slutshaming?

Säkert sex på nätet

Diskutera

  • Vad finns det för fördelar med att utforska sin sexualitet på nätet så som Simone gör?
  • Kan det finnas nackdelar med det Simone gör på nätet?
  • Hade Simone kunnat undvika att hamna i vissa situationer utan att för den skull behöva sluta ha sexuella relationer på nätet?

Sammanfatta

Lyssna på Umo-podden, som finns på sajten UMO.se. UMO är en webbplats för alla som är mellan 13 och 25 år. På webbplatsen UMO.se kan du få kunskap om kroppen, sex, relationer, psykisk hälsa, alkohol och droger, självkänsla och mycket annat.

Umo-podden: Avsnitt 45. Ska jag skicka nudes?

Skriv en lista med tipsen i podden. Lägg gärna till fler tips som du tycker är viktiga.

Till lektionspaketet

För läraren

Se lärarinstruktioner

Lektionens syfte

Lektionen syftar till att ge en introduktion till samtycke och relationer på nätet.

Förberedelser

Inga.

Genomförande

Följ lektionens upplägg steg för steg.

Se läroplanskoppling

Skolans uppdrag

Skolan ska bidra till att eleverna utvecklar förståelse för hur digitaliseringen påverkar individen och samhällets utveckling. Alla elever ska ges möjlighet att utveckla sin förmåga att använda digital teknik. De ska även ges möjlighet att utveckla ett kritiskt och ansvarsfullt förhållningssätt till digital teknik, för att kunna se möjligheter och förstå risker samt kunna värdera information.

Skolan ska aktivt verka för jämställdhet. Skolan ska därmed gestalta och förmedla lika rättigheter, möjligheter och skyldigheter för flickor och pojkar, kvinnor och män. I enlighet med grundläggande värden ska skolan också främja interaktion mellan eleverna oberoende av könstillhörighet. Genom utbildningen ska eleverna utveckla en förståelse av hur olika föreställningar om vad som är kvinnligt och manligt kan påverka människors möjligheter. Skolan ska därigenom bidra till att eleverna utvecklar sin förmåga att kritiskt granska könsmönster och hur de kan begränsa människors livsval och livsvillkor.

Skolan har ett ansvar för att eleverna återkommande under skolgången får möta frågor som rör sexualitet, samtycke och relationer. Utbildningen ska därigenom främja alla elevers hälsa och välbefinnande samt stärka deras förutsättningar att göra medvetna och självständiga val. Skolan ska bidra till att eleverna utvecklar förståelse för egna och andras rättigheter och förmedla betydelsen av att sexualitet och relationer präglas av samtycke. I utbildningen ska maktstrukturer kopplade till kön och hedersrelaterat våld och förtryck kritiskt granskas. Eleverna ska även ges möjlighet att utveckla ett kritiskt förhållningssätt till hur relationer och sexualitet framställs i olika medier och sammanhang, bland annat i pornografi.

Mål

Skolan ska ansvara för att varje elev efter genomgången grundskola
−  har fått kunskaper inom området sexualitet, samtycke och relationer samt om hedersrelaterat våld och förtryck

Centralt innehåll i ämnet biologi (årskurs 7-9)

Kropp och hälsa
Människans reproduktion, sexualitet och identitet samt frågor om rela­tioner, kärlek, ansvar, samtycke och ömsesidighet. Sexuellt överförbara sjukdomar och preventivmedel.

Centralt innehåll i ämnet samhällskunskap (årskurs 7-9)

Information och kommunikation
- Nyhetsvärdering och hur den kan påverka människors bilder av omvärlden. Hur individer och grupper framställs i media, till exempel utifrån kön och etnicitet, och hur detta kan påverka normbildning och värderingar.

Granskning av samhällsfrågor
- Lokala, nationella och globala samhällsfrågor och olika perspektiv på dessa.
- Kritisk granskning av information, ståndpunkter och argument som rör samhällsfrågor i såväl digitala medier som i andra typer av källor.

Centralt innehåll i ämnet svenska (årskurs 7-9)

Tala, lyssna och samtala

Olika former av samtal. Att delta aktivt, uttrycka känslor, tankar och kun­ska­per, lyssna, ställa frågor och föra resonemang, samt formulera och be­möta argument.
Att leda ett samtal och sammanfatta huvuddragen i vad som sagts.

Texter
- Texter i digitala miljöer samt andra texter som kombinerar ord, bild och ljud. Språkliga och dramaturgiska komponenter samt hur uttrycken kan samspela med varandra, till exempel i filmiskt berättande, teaterföreställningar och webbtexter.

Språkbruk
- Språkbruk, yttrandefrihet och integritet i digitala och andra medier och i olika sammanhang.

Dela lektionen

Google Classroom

Google Drive

Microsoft Teams

Eller installera vårMicrosoft Teams app

Så fungerar spara-funktionen

false
-