
Reflektera kring språket på nätet
Lektionen handlar om vilken funktion symboler och bilder har vid digital kommunikation.
Använder du emojis?
Svara på frågorna tillsammans med en kompis.
- Brukar du använda emojis? Om du gör det, när brukar du använda emojis?
- Har det hänt dig eller någon du känner att en emoji har missuppfattats? Berätta vad som hände?
- Är det alltid okej att använda emojis? Fungerar emojis:
- när din lärare skriver ett mejl till klassens föräldrar?
- när du sms:ar ledarna vid din fritidsaktivitet?
- när dina föräldrar ansöker om medlemskap i en förening?
- när journalister vid en dagstidning publicerar texter på webben?
- när du ska skriva en text vid ett prov?
- Har du någon favorit-emoji?
- Om du fick önska en ny emoji, vad skulle den föreställa? Gör en skiss.
Vilken emoji använder ni?
Titta på klippet. Undersök sedan vilken som är den mest använda emojin i klassen.
Översätt meddelanden
Översätt de fyra korta meddelandena med hjälp av emojis. Jämför med varandra och se om ni valde att göra på samma sätt.
- Bokat skidsemester sjukt glad!
- Ingen bio pappa magsjuk
- Hysteriskt kul! Kom hit!
- Pallar inte komma ringer senare.
Skriv om de fyra meddelandena till fullständiga, riktiga, meningar. Jämför och fundera på vilka ord och ordklasser det är som faller bort i chatt- eller sms-konversationer.
Sammanfatta
Fundera och diskutera.
- Om ni har valt att "översätta" olika, vad beror det på?
- Varför kan det vara viktigt att välja rätt språk, ord eller symboler när man skickar meddelanden, mejl eller brev? När är det särskilt viktigt att tänka sig för tycker du?
- Kommer emojis att användas i fler eller färre sammanhang i framtiden? Diskutera i klassen.