.FILE 2G 3G 4G 5G
Koll på vad internet förändrat | åk 4-6

Reflektera kring språket på nätet

Lektionen handlar om vilken funktion symboler och bilder har vid digital kommunikation.

Använder du emojis?

Svara på frågorna tillsammans med en kompis.

  1. Brukar du använda emojis? Om du gör det, när brukar du använda emojis?
  2. Har det hänt dig eller någon du känner att en emoji har missuppfattats? Berätta vad som hände?
  3. Är det alltid okej att använda emojis? Fungerar emojis:
    • när din lärare skriver ett mejl till klassens föräldrar?
    • när du sms:ar ledarna vid din fritidsaktivitet?
    • när dina föräldrar ansöker om medlemskap i en förening?
    • när journalister vid en dagstidning publicerar texter på webben?
    • när du ska skriva en text vid ett prov?
  4. Har du någon favorit-emoji?
  5. Om du fick önska en ny emoji, vad skulle den föreställa? Gör en skiss.

Vilken emoji använder ni?

Titta på klippet. Undersök sedan vilken som är den mest använda emojin i klassen.

Översätt meddelanden

Översätt de fyra korta meddelandena med hjälp av emojis. Jämför med varandra och se om ni valde att göra på samma sätt.

  • Bokat skidsemester sjukt glad!
  • Ingen bio pappa magsjuk
  • Hysteriskt kul! Kom hit!
  • Pallar inte komma ringer senare.

Skriv om de fyra meddelandena till fullständiga, riktiga, meningar. Jämför och fundera på vilka ord och ordklasser det är som faller bort i chatt- eller sms-konversationer.

Sammanfatta

Fundera och diskutera.

  • Om ni har valt att "översätta" olika, vad beror det på?
  • Varför kan det vara viktigt att välja rätt språk, ord eller symboler när man skickar meddelanden, mejl eller brev? När är det särskilt viktigt att tänka sig för tycker du?
  • Kommer emojis att användas i fler eller färre sammanhang i framtiden? Diskutera i klassen.
Till lektionspaketet

För läraren

Så fungerar spara-funktionen

false
-