Lektionens syfte
Syftet med lektionen är att öka elevernas förståelse för att språk förändras, hur internet påverkar språkbruk och för språkbruk i olika grupper.
Förberedelser
Välj det klipp du och din klass vill titta på som inspiration och lektionsstart. Förbered möjligheten för eleverna att spela in sina intervjuer. En vanlig mobiltelefon fungerar bra. När det handlar om hur en mer digital värld påverkar språkbruket är det främst två aspekter som kan vara bra att uppmärksamma eleverna på: att nya ord och uttryck sprids mycket snabbare än tidigare och att digitala kanaler inneburit ett mer talspråkligt skriftspråk. Läs om hur språket förändras här.
Genomförande
Låt eleverna svara på frågorna som handlar om sms- och chattspråk. Titta tillsammans på ett av klippen Samirs farsa gissar sms-förkortningar eller Quiz: Tonårsslang - kaxig, YODO, 1337, gg?? och samtala kort om det. Eleverna arbetar i par med att välja ett eller två sms-ord eller förkortningar som de vill testa. Ge dem i uppdrag att fråga två vuxna/äldre personer om orden/förkortningens betydelse. Om de har möjlighet att spela in samtalen kan de fungera som underlag för vidare arbete.
Fördjupning
Använd de inspelade svaren från elevernas enkäter för att hitta på korta dramatiseringar om missförstånd som kan uppstå när man inte förstår varandra.