Titta på bilden och läs texten. Beskriv vad du ser på bilden. Först på egen hand, sedan tillsammans med en kompis innan alla klassen lyssnar och berättar för varandra.
Du har säkert fått höra att du ska vara rädd om din eller dina föräldrars mobiltelefon och om din, familjens eller skolans dator eller surfplatta. De kan gå sönder eller bli stulna. Men, har du någon gång tänkt på att det också kan vara viktigt att skydda det som finns i mobiltelefonen, datorn eller surfplattan? Att det också är viktigt att skydda från att komma bort, bli förstört eller kanske till och med stulet.
Hjälp personen på bilden. Vad behöver hen tänka på för att skydda sin säkerhet? Diskutera tillsammans. Använd frågorna som stöd.
Hjälp personen på bilden. Vad behöver hen tänka på för att skydda sin säkerhet? Diskutera tillsammans. Använd frågorna som stöd.
- Vem eller vad är det som står bakom personen på bilden? Vad tror du att den som har ritat bilden har tänkt?
- Personen på bilden har låst fast allting väldigt noga. Vad finns det som hen kan behöva skydda som vi inte ser?
- Om man inte har en egen dator eller surfplatta utan använder någon annans - hur gör man då för att skydda sig själv och sin information?
- Varför tror du att personen på bilden har varit så noga med att kedja och låsa fast allting? Finns det bättre sätt att skydda det som finns i mobiltelefonen, datorn och surfplattan?
- Vet du vad som händer med det du sparar på till exempel skolans dator eller surfplatta? Var finns det någonstans när någon annan använder samma dator eller surfplatta?