Källgranskarens verktygslåda: Granska avsändaren kritiskt
Titta på filmen ovan och svara på frågorna
- Varför behöver du granska avsändaren?
- Vad behöver du undersöka när du granskar en avsändare?
- Hur kan du använda en sökmotor för att granska vad andra källor säger om en källa?
Granska en avsändare
Undersök din skola.
- Vilka digitala arenor finns din skola på?
- Youtube?
- Webben?
- Sociala medier, som Tiktok, Facebook och Instagram?
- Om du vill granska din skola som källa, hur gör du då?
- Vad säger andra källor om din skola, som Wikipedia?
- Skulle du kunna använda skolans webbplats för att avgöra om din skola är expert inom ett visst område? Om så vilket? Skriv en lista med minst tre saker som din skola är expert på.
- Granska din skola som avsändare utifrån påståenden som din skola gjort. Kanske har din skola tagit ställning i frågan om läxor, användning av vissa kläder (kepsar), mobiler eller elevinflytande?
- Går det att lita på din skola som källa?
Sammanfatta
Sammanfatta tillsammans med en klasskompis. Varför är det viktigt för en källgranskare att granska avsändaren till en källa?
För läraren
Se lärarinstruktioner
Lektionens syfte
Syftet med lektionen är att ge elever verktyg för att granska avsändare.
Förberedelser
Du behöver titta igenom filmen och se på skolans webbplats kring vad skolan utger sig vara expert på. Det är bra om du har testat att sökningar kring skolan, huvudman och kommun via en söktjänst, t.ex Google.
Om du som lärare vill ha fördjupande material kan du läsa mer om källkritik på Internetkunskap.se, till exempel den är artikeln: Så avgör sökalgoritmer vilka sökresultat du får på Google. I lärardelen till lektionerna Sökkritik och Undersök Google finns också en presentation om sökkritik.
Genomförande
Låt eleverna arbeta i par tillsammans och titta på filmen och sedan besvara frågorna.
Se läroplanskoppling
Skolans uppdrag
Skolan ska bidra till att eleverna utvecklar förståelse för hur digitaliseringen påverkar individen och samhällets utveckling. Alla elever ska ges möjlighet att utveckla sin förmåga att använda digital teknik. De ska även ges möjlighet att utveckla ett kritiskt och ansvarsfullt förhållningssätt till digital teknik, för att kunna se möjligheter och förstå risker samt kunna värdera information. Utbildningen ska därigenom ge eleverna förutsättningar att utveckla digital kompetens och ett förhållningssätt som främjar entreprenörskap.
Centralt innehåll i bild (årskurs 7–9)
Bildframställning
- Digitalt skapande och digital bearbetning av fotografier, rörlig bild och andra typer av bilder.
- Rättigheter och skyldigheter samt etiska frågeställningar vid användning och spridning av bilder. Eventuella konflikter mellan yttrandefrihet och integritet vid användning och spridning av bilder.
Bildanalys
- Samtida konst- och dokumentärbilder samt konst och arkitektur från olika tider och kulturer. Hur bilderna och verken är utformade och vilka budskap de förmedlar.
- Mediebilders utformning och påverkan och hur dessa bilder kan tolkas och kritiskt granskas.
- Bilder som behandlar identitet och maktrelationer, till exempel sexualitet, etnicitet och kön. Hur dessa perspektiv gestaltas och konstrueras.
- Hur bilder kan kopplas till egna erfarenheter och företeelser i elevernas visuella kulturer. Ord och begrepp för att kunna läsa, skriva och samtala om bilders innehåll, uttryck och funktioner.
Centralt innehåll i samhällskunskap (årskurs 7–9)
Information och kommunikation
- Hur media produceras, distribueras och konsumeras samt vilka möjligheter och svårigheter det kan innebära för mediernas roll i ett demokratiskt samhälle.
- Nyhetsvärdering och hur den kan påverka människors bilder av omvärlden. Hur individer och grupper framställs i media, till exempel utifrån kön och etnicitet, och hur detta kan påverka normbildning och värderingar.
Granskning av samhällsfrågor
- Lokala, nationella och globala samhällsfrågor och olika perspektiv på dessa.
- Kritisk granskning av information, ståndpunkter och argument som rör samhällsfrågor i såväl digitala medier som i andra typer av källor.