Lektionens syfte
Syftet med lektionen är att låta eleverna sätta ord på sina kunskaper om att datorer gör det som de är programmerade att göra.
Förberedelse
Eleverna behöver ha någon kunskap om programmering och gärna ha hört begreppen "ettor och nollor", kod, algoritm, programmering, loop och villkor. Det går självklart bra att samtala om klippet ändå, men ta då gärna tillfället i akt att avsluta med att berätta hur du tolkar det och använda några av begreppen inom programmering. På sidan 13 i I Internetstiftelsens guide Barnhack finns en bra beskrivning av hur en dator fungerar.
Genomförande
Titta på klippet tillsammans. Låt eleverna fundera i mindre grupper kring varför datorn inte kan svara på önskemålet om en bakelse. Använd frågorna som stöd. Eleverna beskriver klippet parvis med hjälp av ord från programmering. Avsluta lektionen med att låta eleverna önskedrömma om vad de skulle vilja att en dator eller robot kunde hjälpa dem med.