.FILE 2G 3G 4G 5G
Fortsätt med Scratch | åk 4-6

Meddelande och game over | 5 av 6

Lektionen handlar om att lära sig använda meddelandefunktionen i Scratch.

Använd meddelanden i Scratch

Titta på filmen och följ instruktionerna i eget Scratchprojekt.

Repetera meddelanden och init-skript

Undersök Scratch

Gå till Scratch och undersök:

  1. Hur gör man en egen Sprajt?
  2. Vad innebär blocket "skicka meddelande"?
  3. Titta på koden för hajen nedan och förklara hur de styr sprajten med "Game Over"-skylten.
  4. Förklara vad som händer när hajens villkor "om rör vid Diver2? då" uppfylls:
  5. Game Over-sprajten har följande kod. Vad innebär den?
  6. Vad är ett init-skript och hur använder du det?
  7. Repetera begreppen: villkor, variabler, loopar.
Nästa lektion

För läraren

Så fungerar spara-funktionen

false
-