Lektionens syfte
Syftet med lektionen är att öka elevernas kunskap om att det finns lagstiftning som reglerar vad man får säga och göra på nätet såväl som i livet utanför nätet.
Förberedelser
Läs igenom texterna och svaren till påståendena. Om du behöver, ta reda på hur man tar en skärmdump, kopierar/sparar mejl, kopierar/sparar sms. För att kunna spåra en IP-adress måste mejl sparas i original vilket kan vara bra att påminna sig om då en första reaktion lätt kan vara att fort radera det som är obehagligt eller hotfullt.
Målet med lektionen är att ge eleverna en förståelse för att lagar och regler även gäller på internet, men var beredd på att du inte kommer att kunna ge eleverna säkra svar vid varje fråga som uppstår. Svaret på frågan om något är olagligt eller inte är många gånger, “det beror på”. Läs mer om brottslighet på nätet i Internetguiden Motverka nätmobbning och avsnittet "Vad är brottsligt?" .
Genomförande
Inled lektionen med att låta eleverna reflektera kring sina egna beteenden på nätet. Läs texten om vad olaga hot är och låt eleverna formulera en förklaring med egna ord. Arbeta med att fundera kring några olika exempel på hot. Det finns också ett förslag på hur man kan föra samtal kring dessa i klassen.